För att kommunen ska kunna sköta

till exempel dagis och skolor,

gator och bibliotek behöver kommunen pengar.
Alla som bor och jobbar i kommunen
betalar pengar till kommunen.
Dessa pengar kallas skatt.

 

I Västerås betalar de som jobbar

30,74 procent av sin lön i skatt.

De betalar 30 kronor och 74 öre

på varje hundralapp de tjänar.

Skatten dras direkt från lönen.

Kommunen får en del av skattepengarna

och landstinget får en del av skattepengarna.

 

Kommunen får också pengar från staten.

 

På våren varje år

skriver kommunen en årsredovisning.

I årsredovisningen  kan du läsa om
hur kommunen har använt pengarna.