Äldre och personer med funktionsnedsättning

Västerås stad arbetar utifrån en beställar- och utförarmodell. Biståndsenheten utreder ditt behov av stöd och omvårdnad.

Biståndsenheten beställer sedan insatsen av den utförare som du väljer. Utföraren är den som utför den omvårdnad och service som du har rätt till. Vi anlitar både kommunala utförare och privata leverantörer som vi har avtal med. Våra kommunala utförare är Västerås stad Vård och omsorg och Skultuna. I vår roll som beställare är det vi som i sista hand är ansvariga för att du får den servicen du har rätt till och att kvaliteten når upp till våra krav.

För att vi löpande ska kunna följa upp vår verksamhet för äldre och funktionshindrade, måste varje utförare lämna in en skriftlig kvalitetsredovisning varje år. Dessutom måste varje utförare medverka i arbetet med de enkätundersökningar till enskilda personer som vi genomför för att utvärdera verksamheten.

Nytt i Västerås

Det här händer i Västerås