Logotyp
Visa sökformulär

Västerås hamn - en port mot världen

Hamnen i Västerås rustas och utvecklas för att kunna ta emot större fartyg och större godsvolymer. Utvecklingen av Västerås hamn ingår tillsammans med hamnen i Köping i Mälarprojektet, en av Sveriges största sjöfartsprojekt. Hamnarna i Västerås och Köping öppnar porten till Scandinaviens
ledande tillväxtregion.

Västerås hamn - en del i en större plan

Nu genomförs ett av de största svenska sjöfartsprojekten i Sverige någonsin. Bakgrunden till detta är att EU har gett Mälaren status som inre vattenväg. Det innebär att större lastfartyg med större godsvolym kan trafikera sjöfarten till och från Västerås och Köpings hamnar. För att göra det möjligt för Västerås och Köpings hamnar att ta emot större fartyg krävs en del förberedande arbete. Södertälje kanal och sluss byggs om och breddas. Farleden samt hamnbassängerna  i Västerås och Köping muddras, kajerna förstärks och får nya spåranslutningar. Allt arbete syftar till att kunna ta emot fler och större fartyg och med det större mängder gods. 

Ökade sjötransporter - säkrare och klimatsmartare

EU och den svenska regeringen har beslutat att godstransporterna inom sjöfarten ska öka. Vägarna och järnvägarna i Europa och i Sverige är överbelastade och situationen blir värre i takt med att befolkningarna och transporterna ökar. Lastbilstransporterna av gods är ett stort miljö- och klimatproblem – ett mycket större hot mot vår vackra natur än vad sjöfarten är. Det är säkrare och klimatsmartare att öka sjöfarten. Vinsterna är uppenbara. Varje godsfartyg motsvarar 22 tåg och 1 000 lastbilar - och dubbelt upp tur och retur. Att dra godsvolymer till och från Europa direkt till Mälarhamnarna sparar alltifrån 15 till 70 mil av landtransport jämfört med ost-, väst-, eller sydkusten. För varje tonkilometer som flyttas från väg till sjöfart minskar koldioxidutsläppen med 50 procent. Räknas alla effekter in innebär överflyttningen en minskning på 70 procent av de externa effekterna. Hamnarna i Västerås och Köping når genom sin planering hälften av Sveriges befolkning och en tredjedel av konsumtionen inom en 15 kilometers radie.

Mälarprojektet förbättrar sjöfartens infrastruktur på Mälaren

Hamnarna måste rustas och utvecklas för att vi ska kunna behålla och få nya företag att etablera sig här. Genom att ha ett livskraftigt näringsliv tryggar vi arbetsmarknaden i staden. Regeringen har avsatt pengar för att förbättra infrastrukturen för sjöfarten på Mälaren, det så kallade Mälarprojektet. I juni 2015 antog kommunstyrelsen i Västerås en utvecklingsplan av Västerås hamn. Västerås och Köping har lovat staten att respektive hamn ska förbättras för att kunna ta emot fler och större fartyg och godsmängder. Detta sker i samarbete mellan kommunerna Västerås och Köping och det kommunala bolaget Mälarhamnar AB.

Förberedande arbeten och investeringar en förutsättning

Mälarprojektet påbörjades med arbetet i Södertälje kanal hösten 2016. Muddringsarbetena i Mälaren är planenerade att genomföras under hösten 2019. Första fasen av Hamnprojektet i Västerås och Köping, beräknas vara klart 2020. Förberedelserna för investeringarna (projekteringen) delfinansieras av EU genom fonden för ett sammanlänkat Europa, CEF, med totalt cirka 26 miljoner kronor, för hamnarna i Västerås och Köping.

Här kan du läsa mer om utvecklingsplanen för Västerås hamnPDF

Har du frågor om Västerås hamn?

Då kan du läsa våra frågor och svar. Du är också välkommen att kontakta oss. Våra kontaktuppgifter hittar du längre ned på den här sidan.

Logotype för EU-samarbete


Kontakta oss

Patrizia Strandman

Samhällsbyggnadsstrateg

021-39 24 54

Isabell Lindgren Stoor

Projektchef

0702-90 61 25

Hitta hit

Hitta hit

Det här händer i Västerås

Nytt i Västerås

  • Klart vem som ska göra om Stora Torget

    Nu är det klart vem som ska göra om Stora Torget och Bondtorget. Det är Sweco som får uppdraget att ta fram ritningar. Den planerade byggstarten är i början av 2019.

  • Park(ing) day

    Två parkeringsplatser blev en tillfällig fickparkerad park vid Stora Torget. Det är Västerås stads sätt att uppmärksamma den internationella Park(ing) day fredagen den 15 september.   

  • Nya regler för vissa bygglovbefriade åtgärder

    Den 1 juli infördes ett antal nya regler när det gäller om bygglov krävs eller inte. Det handlar främst om bygglovbefrielse vid en- och tvåbostadshus. Oavsett om en åtgärd inte kräver lov kan det krävas anmälan och startbesked innan du får börja. Ta därför i god tid reda på vad som gäller innan du b...

Debug

Hjälpte informationen på denna sida dig?