Logotyp
Visa sökformulär

Västerås hamn - en port mot världen

Det finns så klart många frågor kring varför vi bygger och rustar hamnen. När kommer det att ske? Vad har jag som invånare i Västerås för nytta av det. På den här sidan kommer du framöver att hitta information som uppdateras om byggnationen, beskrivning av området, kartor och bilder.  Vi har också sammanställt de vanligaste frågorna med svar.

Västerås utvecklar hamnen

Nu genomförs ett av de största svenska sjöfartsprojekten i Sverige någonsin. Och där är vi i Västerås och Köping med. EU har nu gett Mälaren status som inre vattenväg. Det innebär att större lastfartyg med större godsvolym kan trafikera sjöfarten till och från Västerås och Köpings hamnar. Södertälje kanal och sluss byggs om och breddas. Farleden samt hamnbassängerna  i Västerås och Köping muddras, kajerna förstärks och får nya spåranslutningar. Det innebär att vi kommer att kunna ta emot fler och större fartyg och med det större mängder gods. 

EU och regeringen har beslutat att godstransporterna i sjöfarten ska öka. Vägarna och järnvägarna i Europa och i Sverige är överbelastade och situationen blir värre i takt med att befolkningarna och transporterna ökar. Lastbilstransporterna av gods är ett stort miljö- och klimatproblem – ett mycket större hot mot vår vackra natur än vad sjöfarten är. Det är säkrare och klimatsmartare att öka sjöfarten. Vinsterna är uppenbara. Varje godsfartyg motsvarar 22 tåg och 1 000 lastbilar - och dubbelt upp tur och retur.

Hamnarna måste rustas och utvecklas för att vi ska kunna behålla och få nya företag att etablera sig här. Genom att ha ett livskraftigt näringsliv tryggar vi arbetsmarknaden i staden. Regeringen har avsatt pengar för att förbättra infrastrukturen för sjöfarten på Mälaren, det så kallade Mälarprojektet. I juni 2015 antog kommunstyrelsen en utvecklingsplan av Västerås hamn. Västerås och Köping har lovat staten att respektive hamn ska förbättras för att kunna ta emot fler och större fartyg och godsmängder.

Tidplanen för projektet är att påbörja arbetet i Södertälje kanal hösten 2016. När det gäller muddringsarbetena i Mälaren är planen att de ska genomföras under hösten 2019. Hamnprojektets första fas beräknas vara klart 2020. Förberedelserna för investeringarna (projekteringen) delfinansieras av EU genom fonden för ett sammanlänkat Europa, CEF, med totalt cirka 26 miljoner kronor, för hamnarna i Västerås och Köping.

Här kan du läsa mer om utvecklingsplanen för Västerås hamnPDF

 

Har du frågor om Västerås hamn?

Då kan du läsa våra frågor och svar. Du är också välkommen att kontakta oss. Våra kontaktuppgifter hittar du längre ned på den här sidan.

Insjöhamnarna Västerås och Köping öppnar porten för Skandinaviens ledande tillväxtregion

I november 2016 drog det största sjöfartsprojektet i modern tid igång. Invigningen av Mälarprojektet förrättades i Södertälje och det är Sjöfartsverket som driver Mälarprojektet. Projektet kommer att få stor effekt för sjöfarten i Västerås. Vi sände invigningen live på Facebook. Här ser du en sammanfattning.


Kontakta oss

Anders Borgstedt

Projektledare

021-39 15 90, 073-868 23 62

Patrizia Strandman

Samhällsbyggnadsstrateg

021-39 24 54

Hitta hit

Hitta hit

Det här händer i Västerås

  • frukost@expectrum: Kan teater och litteratur leda till guld i Allsvenskan?  

    Framgång kopplas ofta till mätbar prestation. Men vad är prestation? I idrottssammanhang kan det handla om att slå ett rekord och vinna en medalj. I arbetslivet kanske att göra bra affärer och karriär. I Östersunds Fotbollsklubb, ÖFK, har man jobbat med bland annat teater och litteratur för att höja...

  • Västerås i vitt

    Vi fortsätter fjolårets publiksuccé med en ny upplaga av Västerås i vitt.

  • Möte om fler bostäder på Jakobsberg

    Välkommen på möte för ny detaljplan på Jakobsberg. Vi planerar för fler bostäder. Du har möjlighet att ställa frågor och tycka till. Vi har representanter på plats.

Nytt i Västerås

  • Bogserbåten Anny får stanna

    Den drygt 100 år gamla bogserbåten Anny som sedan några veckor ligger vid Tullhuskajen får stanna kvar. Teknik- och fastighetsförvaltningen beslutade på onsdagen att båten får ett ettårigt avtal, under förutsättning att det inte sker några störande arbeten på eller vid fartyget. 

  • Varning för oseriösa hantverkare

    Under våren och sommaren dyker det upp oseriösa hantverkare som erbjuder sina tjänster. De kan söka upp dig i ditt hem och erbjuda tjänster, men ofta blir arbetet dåligt gjort eller priset inte det ni kom överens om.

Debug

Hjälpte informationen på denna sida dig?