På väg mot 2050

Vi har en plan.
Vi vill att du ska tycka till om den.
Fotografera en plats i Västerås som du vill förändra.
Skriv också vad det är du vill ändra.
Skicka din bild
och din text på ett MMS.
Skriv vasteras, gör ett mellanslag
skriv din text och skicka till 721 20.

Översiktsplan 2026

Med den nya översiktsplanen
vill Västerås kommun visa
hur vi i framtiden
ska använda mark och vatten i Västerås.
Men också hur vi ska planera
för nya byggnader i kommunen.
Den nya översiktsplanen visar också
hur vi vill utveckla Västerås
så att det blir bra för våra barn och barnbarn.

Människan i centrum

När kommunen ska bygga nya bostäder
ska vi ta hänsyn till människorna som bor
och arbetar här.
Vi ska bygga platser för möten
med service, kultur och stor variation.
Vi ska planera så att trafiken och byggnaderna
blir bra för våra barn och barnbarn.
Vi ska utveckla näringslivet
och det ska vara nära till service.
Vi ska göra samarbetet
i området kring Mälardalen ännu bättre.

Gränslöst Västerås

Översiktsplanen ska hjälpa till att förverkliga
”Västerås 2026 – staden utan gränser”.
Det är en vision
som visar hur Västerås ska se ut år 2026.
År 2050 ska det finnas
200 000 invånare i Västerås som har ett bra liv.
Västerås ska växa så att det är bra för miljön.
År 2026 ska det finnas 14 000 energisnåla bostäder.
År 2050 ska vi ha byggt 18 000 fler energisnåla bostäder.
Genom att spara mark för jordbruk och skogsbruk
ska alla som bor i Västerås
kunna vara ute i naturen på sin fritid.

En attraktiv knutpunkt

Västerås ligger i ett område som växer.
Ett bra näringsliv och utbyggd tågtrafik ska göra att
människor kan välja att pendla till sitt arbete,
till exempel på sträckan Eskilstuna – Västerås – Enköping- Uppsala/Arlanda.
Västerås ska bli en stad som lockar många.
För att det ska bli så
behövs ett logistikcentrum i Hacksta 2017.
Logistik är hur varor fraktas
med tåg, flyg och båt.
Västerås behöver också ett nytt resecentrum 2017.

En levande landsbygd

Vi vill hålla landsbygden levande.
Det ska vi göra genom att
förbättra kollektivtrafiken.
Vi ska också utveckla näringslivet
och bygga fler hus
i Skultuna, Dingtuna, Barkarö, Tillberga, Hökåsen,
Irsta, Kvicksund och Gäddeholm.
Där behöver vi bygga
cirka 4 000 nya bostäder till år 2026.
För att Kvicksund, Dingtuna, Hökåsen, Tillberga och Tortuna
ska fortsätta att växa
måste vi bygga ut tågtrafiken mellan
Eskilstuna och Uppsala.

Nära till möten

Vi fortsätter att bygga Västerås inåt.
För att spara på naturmark och jordbruksmark
måste vi använda den mark
vi redan byggt på ännu mer.
Vi vill ha en tät stad
med olika typer av bostäder
och många parker.
Många ska cykla
och vi ska ha bra kollektivtrafik.
Ängsgärdet-Kungsängen, Hällaområdet och Sätra
ska bli nya stadsdelar
med bostäder, arbetsplatser och handel.
City ska vara en mötesplats för alla.

Människan och naturen

Det ska vara enkelt att ta sig ut till Mälarens öar och stränder.
Det ska också bli lättare att ta sig till
Svartådalen, Sagån, Lillån och Badelundaåsen.
Vi ska utveckla båtlivet
och förbättra Mälarens stränder.
Vi ska vara rädda om vår natur
och skydda Badelundaåsen
där det finns grundvatten.
Vattnet i Mälaren
och i våra andra vattendrag ska bli bättre.