Lättläst: Sopor och återvinning
Sopbilen hämtar oftast dina sopor varannan vecka.
Om du vill kan du dela upp soporna.
Det är bra för miljön
om du delar upp dina sopor.
Då kan dina sopor användas till något annat.
Det heter att de återvinns.
Släng matrester, vissna blomblad
och hushållspapper
i en särskild papperspåse.
Det är sopor som kan bli biogas
som våra bussar och sopbilar använder
i stället för bensin.
Förpackningar kan du återvinna
på en återvinningsstation.
Det finns många återvinningsstationer
i olika stadsdelar i Västerås.
Där kan du slänga förpackningar i containrar.
Andra sopor kan du slänga
i en vanlig plastpåse.
De soporna kan till exempel vara
blöjor och dammsugarpåsar,
tvättlappar, tops,
bomullstussar, disktrasor,
diskborstar, videoband,
vinkorkar, ballonger,
cigarettfimpar, snus,
kuvert, tuggummi,
säkringar, kattsand
och påsar med hundbajs.
Sopor som du inte kan slänga
bland dina vanliga sopor i hemmet
kan du slänga på ett återbruk.
På återbruket kan du slänga
kemikalier, glas och avfall från trädgården.
Du kan fråga personalen på Återbruket
var du ska slänga dina sopor.
Du kan ringa till kommunen
för att få veta mer om sortering av sopor.
Telefonnumret är 021 39 35 80.
Sidan senast uppdaterad: 2011-12-20