Efter grundskolan fortsätter de flesta
eleverna till gymnasieskolan.
Det finns gymnasieskolor
som kommunen sköter.
Det finns också gymnasieskolor
som kommunen inte sköter.
De kallas friskolor.
 
På gymnasiet väljer eleverna ett program
som de vill läsa.
Det finns 22 gymnasieskolor i Västerås.
Västerås stad sköter 7 gymnasieskolor.
15 gymnasieskolor är friskolor.
På gymnasieskolorna finns många olika
nationella program.
Det finns även lokala program.