I Västerås finns det tre badhus.
Badhusen heter Kristiansborgsbadet,
Lögarängsbadet och Tillbergabadet.
I badhusen kan du simma
i en stor bassäng inomhus.
Det finns också en liten bassäng
där små barn kan leka.
I badhuset finns också
bastu, solarium, gym och servering.
Om du vill lära dig att simma
kan du gå i simskola på badet.

Telefonnumret till Kristansborgsbadet är 021-39 19 09.
Telefonnumret till Lögarängsbadet är 021-39 19 05.
Telfonnumret till Tillbergabadet är 021-660 10.

På sommaren finns flera bassänger utomhus.
Lögarängsbadet, Skultunabadet
och Fredriksbergsbadet har öppet på sommaren.

På de baden kan du bada utomhus i bassänger.
Det finns kiosk och servering vid baden.

Det finns många badplatser i Västerås
där du kan bada i sjön Mälaren.
En badplats är Björnön. 
Badplatsen har en 350 meter lång sandstrand.
Badplatsen har också en brygga.