Några politiker är kommunalråd.
Kommunalråd arbetar heltid med politik.

I Västerås finns det sju kommunalråd.

Kommunalråden heter:

  • Ulla Persson. Hon är socialdemokrat.
  • Staffan Jansson. Han är socialdemokrat.
  • Anders Teljebeck. Han är socialdemokrat.
  • Vasiliki Tsouplaki. Hon är vänsterpartist.
  • Carin Lidman. Hon är socialdemokrat.
  • Marléne Andersson. Hon är miljöpartist.
  • Magnus Edström. Han är miljöpartist.   

I Västerås arbetar också tre oppositionsråd.
Oppositionsråden är anställda
och får lön av kommunen.

Oppositionsråden heter:

  • Elisabeth Unell. Hon är moderat.
  • Mikael Damsgaard. Han är moderat.
  • Ragnhild Källberg. Hon är folkpartist.

Alla andra politiker är fritidspolitiker.
Det betyder att de arbetar med politik på sin fritid.

Kommunalråden och oppositionsråden
arbetar i stadshuset i Västerås.
Stadshuset ligger på Munkgatan,
mitt i Västerås.
I stadshuset träffas också kommunfullmäktige
och kommunstyrelsen en gång i månaden.