Logotyp
Visa sökformulär

Klotter kostar kul

Morgontidiga västeråsare och pendlare stannade upp och häpnade när de såg att ett stort antal rutor på konserthuset var krossade. Men det var bara fejk. Låtsaskrossningen var starten på en stor kampanj för att minska klotter och annan skadegörelse.  

Nyhetsbild

Klotter och skadegörelse kostar samhället många miljoner kronor vaje år, men den här kampanjen pratar inte om siffror utan fokuserar på att kul saker inte blir av för att pengarna måste användas till sanering och lagning.

Glaskrossfolien på konserthuset är en del av kampanjen. En annan del är en 20 sekunders film som visas på bio under fem veckor och i VL:s bussar. Filmen finns även på stadens Facebook. En tredje del i kampanjen är affischer i stortavlor runt om i Västerås.

Syftet med kampanjen är att stötta dem som inte klottrar eller gör annan skadegörelse och dessutom ge dem argument att för att visa civilkurage och säga till den som till exempel klottrar.

Affischer klotter och skadegörelse.PDF

Publicerad 2017-05-05 13.57

Senast ändrad 2017-05-05 13.57