Logotyp
Visa sökformulär

Konsumentvägledning

Konsumentjuridisk rådgivning erbjuder rådgivning i konsumenträtt. Vi är till för alla konsumenter och näringsidkare i Västerås och båda parter är välkomna att kontakta oss. All rådgivning är kostnadsfri, opartisk och vägledande.

Ring, e-posta, boka in ett besök eller besök oss på vår Drop-in rådgivning i Stadhusentrén.

Om konsumentvägledningen

Kommunens konsumentvägledning erbjuder förköpsrådgivning, hjälp till självhjälp vid reklamationer och tvister. Rådgivning i Köplagen.

Drop-in i Stadshusentrén har julstängt

Vi är på plats igen måndagen den 9 januari för Drop-in rådgivning. Alla måndagar och onsdagar klockan 16.00-17.00.

Boka en föreläsning i konsumenträtt

Vi erbjuder skolor eller vuxenutbildningar i Västerås föreläsningar av olika slag, konsumenträtt, privatekonomi, marknadsföring eller hållbar konsumtion. Vi kan anpassa föreläsningen efter dina önskemål. Kontakta oss för mer information eller för att boka en tid.

Vad är det för skillnad på konsumentvägledningen och Hallå Konsument?

Som ett komplement till den kommunala konsumentvägledningen kan du kontakta Hallå Konsument. Hallå Konsument är en nationell upplysningstjänst som ger alla konsumenter i hela Sverige vägledning före och efter köp, avtal, råd i reklamationer och information för att du som konsument ska kunna göra hållbara val.

Konsumentvägledningen erbjuder:

  • Återkommande vägledning i enskilda ärenden och kontakt med näringsidkare
  • Personliga möten
  • Telefonrådgivning på telefon 39 20 00
  • Besök, bokade
  • Drop-in i Stadshusentrén, måndagar och onsdagar klockan 16.00-17.00.
  • Medling mellan konsument och företag
  • Rådgivning i Köplagen
  • Information vid anmälan till ARN, Allmänna reklamationsnämnden eller annan myndighet
  • Föreläsningar i konsumenträtt
  • Förankring och kontakt med det lokala näringslivet

Dessutom jobbar vi förebyggande genom exempelvis deltagande på mässor och utförande av marknadskontroller. Vi samverkar även med näringslivet i Västerås. Bland annat så är konsumentvägledningen projektledare för Fairtrade City Västerås. I den förebyggande verksamheten samverkar vi även med andra myndigheter och aktörer inom näringslivet i Västerås.

Hallå Konsument är en:

  • Nationell upplysningstjänst för tolv myndigheter och konsumentbyråer, varav Konsumentverket är en av myndigheterna. Hallå konsument erbjuder vägledning i olika typer av konsumentfrågor
  • Telefontid: måndag-fredag klockan 09-17
  • En Webbtjänst, hallakonsument.se med artiklar, frågor och svar, guider och andra verktyg som hjälper konsumenter

Du hittar kontaktinformation till Hallå Konsument i länklistan längre ned på denna sida.

Så här gör du

Så här går det till

Vårt uppdrag är att ge både konsument och näringsidkare råd så att en tvist kan lösas. Vi talar inte om vem som har rätt eller fel. Vi ger råd enligt gällande lagstiftning så att en tvist kan lösas. Om tvisten inte löser sig finns det olika vägar att välja hur du vill göra med ditt ärende. De tre vanligaste lagarna som vi ger råd i är:

Konsumentköplagen

Gäller när en konsument köper en vara, tillexempel en mobiltelefon av en näringsidkare. Lagen ger en 3-årig reklamationsrätt för ursprungliga köprättsliga fel, fel som fanns från köpet men visar sig först senare.

Konsumenttjänstlagen

Gäller när en konsument köper en tjänst av en näringsidkare. Till exempel när en konsument anlitar en hantverkare eller lämna en bil på verkstad.

Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler

Gäller när en konsument handlar på distans, inte träffar den som avtalet sluts med. Till exempel vid Internethandel, hemförsäljning, postorder- och telefonförsäljning.

Kontakt

Kontakta oss

Konsumentjuridisk rådgivning

Rådgivning för dig som är konsument och näringsidkare i Västerås.

Telefonnummer: 021-39 20 00 E-post: kjr@vasteras.se Postadress: Västerås stad, Konsumentjuridisk rådgivning, 721 87 Västerås. Besöksadress: Port-Anders gata 3, ingång T3. Endast tidsbokade besök på besöksadressen.

Det här händer i Västerås

  • Start för kurs i Återfallsprevention

    Missbruksmottagningens kurs vänder sig till dig som missbrukat alkohol eller droger och idag har en kortare eller längre tids nykterhet/drogfrihet som du vill ha hjälp att behålla.

  • Start Gruppbehandling vid spelproblem

    Om ditt spelande får negativa följder för dig och du mår sämre och hamnar i konflikter om ditt spelande med personer som står dig nära, så kan du ha ett spelproblem.

Nytt i Västerås

  • Nya kursstarter för populär föräldrautbildning

    Visste du att vi har en föräldrautbildning som heter Barn i Föräldrars Fokus ? Den vänder sig till dig som har gått igenom en separation. Nu kan du anmäla dig till kursstarter i januari och mars 2017.

  • Nu söker vi dig som vill hjälpa oss göra webbplatsen ännu bättre!

    Vill du hjälpa till och göra stadens webbplats bättre för dig och alla andra västeråsare? Då kan du anmäla dig till vår testgrupp. Det är bara en intresseanmälan och du kan själv avgöra om du vill vara med på användartesterna när vi hör av oss.

Hjälpte informationen på denna sida dig?

Debug

Hjälpte informationen på denna sida dig?