Logotyp
Visa sökformulär

Kontaktuppgifter

Kontaktcenter

Kontaktcenter hjälper dig med alla dina kommunala frågor.

Besöksadress: Stadshusentrén, Fiskartorget
Öppettider: 7.30-17.00.

Telefonnummer: 021-39 00 00





E-post till kommunen betraktas normalt som en allmän handling enligt tryckfrihetsförordningen. Det innebär bland annat att den är offentlig och att allmänheten och massmedierna har rätt att ta del av innehållet. E-post till våra myndigheter registreras precis som vanlig post hos respektive myndighet. Därefter sänds den vidare till den enhet eller person som berörs.

Uppgifterna du fyller i här och sedan sänder in till oss kommer att skickas i okodad form över Internet.

Tänk på sekretessen; skicka aldrig konfidentiella uppgifter. I dessa fall ber vi dig kontakta oss på telefon.

Telefonnummer
021-39 00 00

E-postadress
kontaktcenter[at]vasteras.se

Besöksadress
Stadshusentrén, Fiskartorget, Västerås

Öppettider
Kontaktcenter har öppet vardagar klockan 7.30–17.00. Du når oss via telefon, e-post, sociala medier och besök i stadshusentrén.

Postadress
Västerås stad, Stadshuset, 721 87 Västerås

Fakturaadress
Västerås stad, Box 1150, 721 29  Västerås

Organisationsnummer
212 000-2080

Faxnummer
021-18 96 55

Faxnummer till Socialtjänsten
021-39 83 73


En väg in

Du behöver inte leta efter olika kontaktuppgifter. Vi vill att det ska vara enkelt för dig att kontakta oss. Därför använder vi ett telefonnummer och en mejladress. Hör gärna av dig till oss så hjälper vi dig med dina frågor.  

Språkhjälp

Du kan få språkhjälp i stadshusentrén följande tider:
arabiska: tisdagar klockan 13.00–16.00
somaliska: onsdagar klockan 13.00–16.00

Konsumentvägledning

Du kan få vägledande rådgivning i enklare konsumenträttsliga frågor i stadshusentrén på måndagar och onsdagar klockan 16.00–17.00.

Sociala medier

Vi bevakar våra Facebook- och Twitterkonton under kontorstid alla vardagar året runt.
Facebook: facebook.com/vasteraslänk till annan webbplats
Twitter: twitter.com/vasterasstadlänk till annan webbplats

Läs mer om hur vi arbetar med sociala medier här.

Bygglots

På Kontaktcenter i Stadshuset finns stadens bygglots, och hit kan både invånare och företag vända sig med frågor som handlar om byggande och bygglov. Bygglotsen är en grupp inom Kontaktcenter som har särskild kompetens och erfarenhet inom bygglovsfrågor.

Målet är att bygglotsen snabbt ska kunna hjälpa dig så att rätt handlingar blir inskickade från början. Det som oftast gör att ett bygglov dröjer är att handlingarna inte är kompletta från start.  Bygglotsen ska vara en första kontakt för dig som vill ha hjälp.

Bygglotsen tar emot i Stadshuset i Västerås, och de finns på plats vardagar mellan klockan 07.30 och 17.00. Du kan komma förbi för att få hjälp med ditt bygglov, till exempel med ritningar eller för att gå igenom processen.

Telefonnumret till Kontaktcenter är 021-39 00 00, och knappval 3 för bygglotsen.

Mitt Västerås - Västerås stads gemensamma app

Mitt Västerås är Västerås stads app där du kan ta del av våra mest efterfrågade tjänster. Via appen kan du skicka meddelanden, lämna in synpunkter, ringa oss, göra felanmälan, lämna e-förslag och snabbt hitta stadens inlägg i sociala medier. Dessutom kan du bland annat hitta lediga jobb, läsårstider, jämföra service, boka borgerlig vigsel och kolla evenemangskalendern.

Länk till Google Play om du vill ladda ner appen Mitt Västerås, för Androidlänk till annan webbplats

Länk till App Store om du vill ladda ner appen Mitt Västerås, för iPhonelänk till annan webbplats

Länk till Windows Phone Store om du vill ladda ner appen Mitt Västerås, för Windows phonelänk till annan webbplats

Hjälpte informationen på denna sida dig?