Logotyp
Visa sökformulär

Kommunalråd och oppositionsråd

Några politiker är kommunalråd.
Kommunalråd arbetar heltid med politik.
I Västerås finns det nio kommunalråd.

Kommunalråden heter:

  • Anders Teljebäck. Han är socialdemokrat.
  • Carin Lidman. Hon är socialdemokrat.
  • Staffan Jansson. Han är socialdemokrat.
  • Ann-Louise Molin Östling. Hon är socialdemokrat.
  • Magnus Edström. Han är miljöpartist.
  • Marléne Tamlin. Hon är miljöpartist.
  • Lars Kallsäby. Han är centerpartist.
  • Vicki Skure-Eriksson. Hon är centerpartist.
  • Amanda Agestav. Hon är kristdemokrat.

I Västerås arbetar också fem oppositionsråd.
Oppositionsråden är anställda
och får lön av kommunen.

Oppositionsråden heter:

  • Elisabeth Unell. Hon är moderat.
  • Anna Hård af Segerstad. Hon är moderat.
  • Ann-Christine From Utterstedt. Hon är sverigedemokrat.
  • Jesper Brandberg. Han är liberal.
  • Mikael Damsgaard. Han är moderat.
  • Vasiliki Tsouplaki. Hon är vänsterpartist.

Alla andra politiker är fritidspolitiker.
Det betyder att de arbetar med politik på sin fritid.
Kommunalråden och oppositionsråden
arbetar i stadshuset i Västerås.
Stadshuset ligger på Munkgatan,
mitt i Västerås.
I stadshuset träffas också kommunfullmäktige
och kommunstyrelsen en gång i månaden.

Publicerad 2015-03-30 11.13

Senast ändrad 2017-10-05 07.00