Avgiftskontroll gäller även fritidshem.
Det är en rättvisefråga att alla betalar rätt avgift. Därför genomför Västerås stad en kontroll av avgiften som betalats in under 2021. De uppgifter som lämnats till kommunen jämförs med taxerade inkomster hos Skatteverket.
Nej, de som har angett för låg inkomst kommer att få en faktura.
Fakturan skickas ut under året 2023.
Alla ska betala rätt avgift för förskola, fritidshem och pedagogisk omsorg. Det är viktigt ur rättvisesynpunkt.
Förskolenämnden och grundskolenämnden i Västerås stad har beslutat att denna kontroll ska genomföras från och med år 2015, en gång om året.
Protokoll förskolenämnden 2015-05-29 Pdf, 662.1 kB.
Protokoll grundskolenämnden 2015-05-26 Pdf, 1.5 MB.
Telefonnummer för frågor om avbetalningsplan finns på fakturan.
Du kan beställa hem ett mer detaljerat underlag om du tycker att det som står på fakturan inte stämmer. Mejla ditt önskemål eller ring, så skickar vi hem ett mer detaljerat underlag till dig.
E-post: avgiftskontroll[at]vasteras.se
Telefon: 021-39 00 00, knappval 2, vardagar 08.00-16.30.
Kontrollen sker genom att den totala årsinkomsten enligt Skatteverkets register, delas med 12. Kommunen får då fram en genomsnittlig månadsinkomst. Den jämförs sedan med den inkomstuppgift du lämnat och som är registrerad hos Västerås stad.
Ring Kontaktcenter för mer information.
Telefon: 021-39 00 00, knappval 2, vardagar 08.00-16.30.
De som har angett en för hög inkomst kommer att få pengar tillbaka. Utbetalning kommer att ske under året 2023.
Fakturan ska betalas inom 30 dagar.
Nej, inkomsten uppdateras inte automatiskt. När du får ändrad inkomst är det viktigt att du anmäler det i e-tjänsten för förskola och fritidshem.
Vårdnadshavare har ansvar för att meddela rätt inkomst och familjeförhållande, så att avgiften för hushållet blir rätt. Med familjeförhållande menar vi personer med gemensamt hushåll. Makar/sammanboende oavsett om barnen är gemensamma eller inte.
Exempel på avgiftsgrundande inkomster:
Lämna dina kontaktuppgifter, så ringer vi upp dig.
Telefonnummer: Nå Avgiftskontroll via Västerås stads kontaktcenter 021-39 00 00, vardagar klockan 08.00-16.30
När du skickar in ditt meddelande kommer det att omvandlas till ett e-postmeddelande.
E-post till kommunen betraktas normalt som en allmän handling enligt tryckfrihetsförordningen. Det innebär bland annat att den är offentlig och att allmänheten och massmedierna har rätt att ta del av innehållet. E-post till våra myndigheter registreras precis som vanlig post hos respektive myndighet. Därefter sänds den vidare till den enhet eller person som berörs.
Uppgifterna du fyller i här och sedan sänder in till oss kommer att skickas i okodad form över Internet.
Tänk på sekretessen; skicka aldrig konfidentiella uppgifter. I dessa fall ber vi dig kontakta oss på telefon.
Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter.