Lägenhetsregister
Till dig som fastighetsägare
Det behövs lägenhetsnummer när det finns fler än en bostad på samma adress. Du som äger en eller flera fastigheter ska tala om för oss när du har gjort något som ändrar lägenhetsuppgifterna. Det kan vara vid
- nybyggnad – när nya lägenheter kommit till
- ombyggnad eller ändrad användning – när lägenhetsuppgifterna ändras
- rivning – när lägenheter inte längre finns kvar.
När du anmäler ändring av antalet lägenheter ska du också ge förslag på nya lägenhetsnummer. Det är sedan vi som tar beslut om de nya lägenhetsnumren.
Så här anmäler du ändring av lägenhetsuppgifter
Du anmäler ändring via blanketten här nere. Det är ett antal uppgifter som du ska fylla i. Bland annat area, antal rum och vilket typ av kök lägenheten har.
Anmäl ändring för flerbostadshus inklusive specialbostäder Pdf, 250.3 kB.
Tänk på det här när du fyller i blanketten
- Fyll i och skicka in blanketten senast en månad efter färdigställandet. Det vill säga när lägenheterna är klara för att börja användas.
- Använd en blankett per adress. Om inte en räcker, använd flera och skicka in dem tillsammans.
Du hittar mer information på blankettens baksida.
När du fyllt i blanketten kan du skicka in den med
- e-post till stadsbyggnadsforvaltningen[a]vasteras.se eller med
- vanlig post till Västerås stad, Stadsbyggnadsförvaltningen, 721 87 Västerås.
Ditt ansvar som fastighetsägare
Det är du som fastighetsägare som ska lämna in uppgifter om nya, rivna eller ombyggda bostadslägenheter till oss i kommunen. Det är enligt lagen om lägenhetsregister.
Du är också skyldig att informera dina hyresgäster om deras lägenhetsnummer. Samt anslå lägenhetsnumreringen på en väl synlig plats i byggnaden.
Frågor och svar om lägenhetsnummer och registret
Jag behöver ett nytt lägenhetsnummer vart vänder jag mig?
Är du fastighetsägare, använd blanketten högre upp på sidan. Har du frågor, hör av dig. Du hittar kontaktuppgifter längst ner på sidan.
Är du boende, ta kontakt med den som äger huset du bor i.
Vilket lägenhetsnummer har jag?
Ta kontakt med den som äger huset du bor i. Fastighetsägaren är skyldig att tala om för dig vilket lägenhetsnummer du har.
Jag får grannens post. Har vi samma lägenhetsnummer eller varför blir det så?
Två lägenheter på samma adress kan inte ha samma lägenhetsnummer. Någon av er kan vara folkbokförd på fel lägenhet. Hör av dig till Skatteverket.
Information om folkbokföring, Skatteverket
Hur bestäms lägenhetsnumret?
Det är fastighetsägare som föreslår lägenhetsnummer. Sen gör vi i kommunen kontroll och tar beslut om vilket nummer det blir. Numreringen ska ske enligt Lantmäteriets standard.
Har du frågor om vem som bor var? Eller om folkbokföring?
Ta kontakt med Skatteverket. Vi kan inte se vilka som är folkbokförda på lägenheterna.
Fakta
Om lägenhetsregistret
Lantmäteriets lägenhetsregister är ett nationellt register över Sveriges alla bostäder. Du som äger ett flerbostadshus, småhus eller fritidshus där det finns nya eller ändrade bostäder är skyldig att lämna in uppgifter om detta. Det gör du till oss på kommunen som uppdaterar lägenhetsregistret. Vi kallar även bostäder i småhus för lägenheter.
I lägenhetsregistret finns det grundläggande information om alla bostäder. Det är bland annat uppgifter om area, antal rum och kökstyp. Det finns ingen uppgift om vem som bor i lägenheten i lägenhetsregistret.
Information om lägenhetsregistrets innehåll, Lantmäteriet
Om lägenhetsnummer
När det finns fler än en bostad på samma adress får lägenheterna lägenhetsnummer. Numret anger var i byggnaden lägenheten finns.
Det är fastighetsägaren som föreslår lägenhetsnummer. Sedan tar vi i staden beslut om det.
Kontakta oss
Kontaktcenter för bygglots, miljö, gator och parker
Kontaktcenter hjälper dig med frågor som rör bygg och miljö, gator och parker och ger övrig hjälp inom området.
Besöksadress: Stadshusentrén, Fiskartorget
Öppettider: Vardagar klockan 08.00-16.30.
Via formulär: Kontaktformulär
Telefonnummer: 021-39 00 00, knappval 3
kontaktcenter@vasteras.se