Störande buller
Buller är ljud som uppfattas som störande. Vad som uppfattas som störande kan skilja från person till person. Här får du råd om hur du ska gå till väga om du störs av buller.
Hur går det till?
Om du störs av oönskat ljud, ta reda på störningskällan och vem som är ansvarig för den. Störningskällan kan vara grannen, trafiken, industrier, fläktar, diskotek/krogar, biografen, flygtrafiken, tågtrafik eller en byggarbetsplats.
Det är alltid den som är ansvarig för störningskällan som är skyldig att vidta åtgärder enligt de bestämmelser som finns.
Bullerkartläggning Västerås kommun 2022 Pdf, 545.7 kB.
Grannar som stör
I flerfamiljshus är det vanligt med ljud från röster, steg eller vattenledningar. Dessa får i många fall accepteras. Men om du störs av dina grannar är det alltid bra att du själv talar med dem som du tycker stör, oavsett om du bor i lägenhet eller i villa. Vänta ett tag och se om störningarna upphör. Om inte, ta upp problemet med hyresvärden eller med styrelsen, om du bor i en bostadsrätt. Om det inte hjälper kan du kontakta miljö- och hälsoskyddsförvaltningen.
Om bullret kommer från en annan fastighet
Om bullret kommer från en annan fastighet än den du bor i, exempelvis från grannfastighetens ventilationsanläggning, bör du kontakta fastighetens ägare eller styrelse. Kontakta miljö- och hälsoskyddsförvaltningen om det inte hjälper.
Buller från trafik
Det finns bestämda nivåer för hur mycket det får bullra från trafiken. Om du tycker att du blir störd av vägtrafiken där du bor ska du ta kontakt med den ansvariga väghållaren. Det kan vara Teknik- och fastighetsförvaltningen i Västerås stad när det gäller mindre vägar som har namn, eller myndigheten Trafikverket när det gäller större vägar som har nummer, till exempel E18, väg 66 och så vidare.
Om du påverkas av högt trafikbuller från någon av Västerås stads gator och vägar kan du i vissa fall få bidrag för att åtgärda och minska bullernivån i din fastighet.
Information om hur du söker fönsterbidrag för bulleråtgärder
Kontakta gärna oss via telefon 021-39 00 00.
För hög ljudnivå på diskotek, konserter och liknande
Om du upplever att ljudnivån är skadligt hög, exempelvis på ett diskotek eller en konsert, är det lämpligt att du även i dessa fall kontaktar den som driver verksamheten. Om det inte hjälper kan du kontakta miljö- och hälsoskyddsförvaltningen.
Gäller det höga buller från flygplan som lyfter och landar vid Västerås flygplats är det länsstyrelsen som har tillsyn.
Åtgärdsprogram mot buller
Här kan du läsa om Västerås stads åtgärdsplan mot buller 2019-2023
Kontakta oss
Kontaktcenter för bygglots, miljö, gator och parker
Kontaktcenter hjälper dig med frågor som rör bygg och miljö, gator och parker och ger övrig hjälp inom området.
Besöksadress: Stadshusentrén, Fiskartorget
Öppettider: Vardagar klockan 08.00-16.30.
Via formulär: Kontaktformulär
Telefonnummer: 021-39 00 00, knappval 3
kontaktcenter@vasteras.se