E-tjänster för byggärenden

Vi har åtta e-tjänster som du kan använda i processen för bygglov och andra byggärenden. Följ länkarna i punkterna för att komma till information och länk till respektive tjänst.

Göra ansökan eller anmälan

Är det första gången?

Om du ska använda vår e-tjänst för första gången, läs igenom texten under gröna rutan så du vet vad det innebär och är förberedd.

Är du van sökande?

Logga in direkt i e-tjänsten.

Att tänka på innan du gör din ansökan eller anmälan

Du ska alltid skicka med någon sorts ritningar, handlingar och uppgifter med din ansökan eller anmälan. Det är för att vi ska kunna göra en bra be­dömning av ditt projekt. Det är därför viktigt att du

  1. har tagit reda på vad du ska skicka med när du gör din ansökan eller anmälan
  2. har förberett alla digitala ritningar, andra handlingar och uppgifter innan du går in i e-tjänsten. Vi ser gärna att du skickar in alla handlingar digitalt, men det är inget krav. Du kan skicka in dem med e‑post, post eller lämna dem i Stadshusets reception.

Ska du göra en ansökan eller anmälan som innehåller känslig information (som skyddsobjekt, skyddad identitet eller liknande), ska du använda vår blankett. Du ska inte göra ansökan i e‑tjänsten eller skicka in den med e‑post.
Gör så här:

  • skriv tydligt i brevet eller på blanketten att ansökan innehåller känslig information
  • skicka in blanketten med vanlig post, (postadressen står på blanketten), eller lämna in den i Stadshusets reception på Fiskartorget i Västerås.

Blankett för dig som har känslig information Word, 234 kB.

Tänk på att vi behöver få in kompletta handlingar för att kunna börja att handlägga din ansökan. Med kompletta handlingar menar vi alla ritningar, handlingar och uppgifter som krävs för ditt projekt. Är du osäker på vad du ska skicka in, kan du titta på sidan för ditt projekt. Du hittar en lista med byggprojekt i länken. Hittar du inte det du vill göra där kan du höra av dig till vår Bygglots. De kan ge dig all in­formation du be­höver.

Lista med olika byggprojekt

Vill du ha hjälp - hör av dig till vår Bygglots

Om du känner dig osäker på hur du gör eller vad du ska skicka med i din an­sökan, kan du få bra in­formation av vår Bygglots. Den hjälper dig så du får reda på det du be­höver. Du kan få kontakt med Bygglots via e-post, telefon eller besök i Västerås Stadshus.

Kontaktuppgifter till Bygglots

Så här gör du

E-legitimation krävs för inloggning och signering

För att starta någon av e-tjänsterna krävs att du loggar in. Det gör du med någon form av e-legitimation. Du kan välja mellan dessa

  1. Mobilt BankID
  2. BankID eller
  3. Telias e-legitimation.

Skaffa e-legitimation, elegitimation.se

Så fungerar e-legitimation, elegitimation.se

Bild på hur sidan för val av inloggning ser ut

Det är enkelt och smidigt att göra din ansökan via vår e-tjänst. Du kan dessutom följa ärendets gång och se vilka beslut som tagits.

För att använda våra e-tjänster behöver du e‑legitimation, till exempel Bank-ID. Söker du som företag använder du din egen personliga e‑legitimation precis som om du skulle ha skrivit under en ansökan i papper med din egen signatur. Är du ombud använder du också din egen personliga e‑legitimation.

Det är den som gör ansökan som sedan kan gå in i tjänsten Mina byggärenden och följa ärendet. Kopplingen sker via personnumret i e‑legitimationen. Det går naturligtvis att lägga in både en kontakt för företaget och ett ombud.

När du har anmält en kontrollansvarig och dess personnummer kan även den personen lämna in kompletteringar, begära slutbesked och följa ärendet i tjänsten Mina byggärenden.

Dina upp­gifter lagras enligt dataskyddsförordningen (DSF).

Information om hur vi hanterar dina personuppgifter

För vem

Komplettera ett pågående byggärende

Om du vill skicka in fler handlingar till din ansökan eller anmälan gör du det i tjänsten Komplettera ditt pågående byggärende.

Så här jobbar vi

Hitta till Mina byggärenden

När du skickat in en an­sökan eller an­mälan kan du följa ditt ärende via tjänsten Mina byggärenden. Där ser du även de beslut som har tagits i ditt ärende.

Begäran om slutbesked

När du har byggt klart ska du ha ett slutbesked innan du får börja använda det du har byggt. Du gör din begäran om slubesked i e‑tjänsten. Där ska du även lämna in ett antal handlingar. I ditt startbesked berättar vi vilka handlingar du ska lämna in.

Kontakta oss

Bygglots

Bygglots på Kontaktcenter hjälper dig med bygglovsrelaterade frågor såsom nybyggnation, ändringar, rivningar, detaljplanebestämmelser och mycket annat.

Öppettider: Vardagar 08.00-16.30

E-post: kontaktcenter@vasteras.se Telefonnummer: 021‑39 00 00, knappval 3

kontaktcenterbygg@vasteras.se