Visa sökformulär

Transformator- eller nätstation

Vill du flytta, ändra eller bygga en ny trans­formator- eller nät­station behöver du söka bygg­lov.

Så här gör du

Så här gör du

Så här ser processen ut oavsett om du vill göra en åt­gärd inom eller utan­för detalj­planerat om­råde. Har du frågor, ta gärna kontakt med Bygglots för råd­givning. Kontakt­upp­gifter hittar du längst ner på denna sida.

Så här gör du

Samla in fakta och planera

Innan du påbörjar ditt projekt är det viktigt att du tar reda på så mycket som möjligt. Läs där­för igenom hela sidan innan du börjar. Då har du också lättare att planera din bud­get och tid­plan samt förstå ditt an­svar under processen.

Vad är en transformatorstation?

En trans­formator­station försörjer vanligtvis en grupp av bostads­hus, kontor eller handels­lokaler med el. Det kan vara allt från små stolp­stationer till större an­läggningar, inklusive de stationer som ingår i stora ställ­verk som betjänar hela industrier eller städer.

Bygglov krävs

Du som vill uppföra eller flytta en trans­formator­station måste söka bygg­lov och ibland även rivnings­lov. Likaså om du vill ändra stationens stor­lek eller ut­seende. Lov­plikten gäller både inom och utan­för om­råde med detalj­plan. Stationens stor­lek har ingen betydelse, det krävs alltid lov.

Läs mer om transformatorstationer på Boverkets webbplats.länk till annan webbplats

Du kan behöva ta hänsyn till följande

Så här gör du

Förbered dina handlingar

Innan du kan skicka in din an­sökan be­höver du för­bereda eller be­ställa följande hand­lingar:

(Samtliga öppnas i nytt fönster)

  • Situationsplanöppnas i nytt fönster där den nya byggnaden är inritad
  • Ritningaröppnas i nytt fönster på fasader och planritning, samt ritning med sektioner, som även visar be­fintliga och nya mark­linjer
  • Information om material och färg på tak och fasad, skrivs in i ansökan
  • Kontrollplanöppnas i nytt fönster
  • Teknisk beskrivning på konstruktionen.

Checklista för dig som ska bygga transformator- eller nätstation.Word

Så här gör du

Skicka in din ansökan

När du är klar med alla dina handlingar är det dags att skicka in din an­sökan. Du som har Bank-ID kan med för­del an­vända vår e-tjänst. Då kan du enkelt följa var i processen ditt ärende befinner sig.

Du kan även göra din an­sökan med en blankett som du postar till oss, men du får då inte möjlig­heten att följa ditt ärende via webben. Har du angivit en e‑post­adress kommer vissa meddelanden att gå via denna.

Saknar du Bank-ID?

Ladda ner och skriv ut blankett för ansökan om bygglov.Word

Här kan du läsa mer om hur vi hanterar dina personuppgifter.

Så här lång tid tar det innan bygg­lovet är klart

Det får som längst ta tio veckor att hand­­lägga ditt ärende enligt plan- och bygglagen. Tiden räknas från det att alla hand­­lingar, som behövs för att pröva ditt ärende, har kommit in till oss.

Du kan påverka handläggningstiden genom att

  • skicka in alla hand­­lingar som krävs
  • dina ritningar är tydliga och rätt ut­förda
  • din åtgärd följer detalj­­planen för om­rådet
  • vara snabb om vi begär att du ska skicka in kompletteringar.

Hand­­lägg­­nings­­tiden kan för­längas med tio veckor om ditt ärende behöver ut­­redas mer.

Vill du veta hur det går med ditt ärende?

Har du ansökt via e-tjänsten kan du enkelt följa var i processen ditt ärende befinner sig.

Logga in på www.vasteras.se/etjanstbygg och gå in under rubriken "Mina ärenden".

Så här gör du

Invänta vårt beslut

Innan du får börja bygga måste du ha

  • fått bygglov
  • fått startbesked
  • inväntat eventuella över­klagan­den. Det betyder att du tidigast får börja bygga fyra veckor efter det att bygg­lovet har kun­gjorts. Det sker i Post- och Inrikes Tidningar. Under den tiden har allmän­heten möjlig­het att över­klaga lovet. Om lovet blir över­klagat får du efter dessa fyra veckor börja bygga. Arbetet sker då på egen risk i och med att lovet kan bli upp­hävt.

Här ser du när ditt bygglov har kungjorts på Post- och Inrikes Tidningars webbplats.länk till annan webbplats

Läs mer om startbesked.

I ditt start­besked står det vilka handlingar du ska skicka in för att du ska kunna få ett slut­besked.

Så här gör du

Att tänka på under byggtiden

Under bygg­tiden är det viktigt att du följer de hand­lingar och ritningar som du har lämnat in. Om du be­höver göra av­steg från dessa måste du kontakta din hand­läggare.

Så här gör du

Ansök om ett slutbesked

När du har byggt klart be­höver du bland annat skicka in under­tecknad kontroll­plan. Först när du har fått ditt slutbesked kan du börja använda den nya byggnaden.

I ditt start­besked står det vilka handlingar du ska skicka in för att du ska kunna få ett slut­besked.

Ansök om slutbesked med den här blanketten.Word

Läs mer om slutbesked.

Kontakta oss

Bygglots

Bygglots på Kontaktcenter hjälper dig med bygglovsrelaterade frågor såsom nybyggnation, ändringar, rivningar, detaljplanebestämmelser och mycket annat.

Öppettider: vardagar 07.30-17.00

Telefonnummer: 021-39 00 00, knappval 3

Hjälpte informationen på denna sida dig?