Hiss och lyftanordning
Det är viktigt att byggnader och teknisk utrustning är säkra och trygga. Därför krävs det att du gör en anmälan innan du installerar eller väsentligt ändrar en hiss eller annan lyftanordning. Du ska också invänta vårt besked innan du startar installationen. Här på sidan beskriver vi allt du behöver göra.
Så här gör du
Så här ser processen ut för dig som har en fastighet i eller utanför ett område med detaljplan. Har du frågor, ta gärna kontakt med Bygglots för rådgivning.
Innan du påbörjar ditt projekt är det viktigt att du tar reda på så mycket som möjligt. Läs därför igenom hela sidan innan du börjar. Då har du också lättare att planera din budget och tidplan samt förstå ditt ansvar under processen.
Anmälan krävs för olika sorters hissar
Det är viktigt med säkerheten för teknisk utrustning. Därför krävs det att du gör en anmälan för att installera eller väsentligt ändra en hiss eller annan lyftanordning. Det kan till exempel gälla
- stolhiss
- plattformshiss
- trapphiss.
Du ska göra en anmälan vid
- nyinstallation av hiss eller lyftanordning (motordrivna anordningar)
- ändring eller utbyte av hissens styrsystem
- ändring eller utbyte av apparatställ eller maskineri
- ändring eller utbyte av inredning av hisskorgen
- ändring eller utbyte av hela hisskorgen.
Om installationen innefattar ändring i den yttre fasaden ska du även söka bygglov för ändring av fasad.
Innan du får börja installera ska du invänta vårt startbesked.
Du kan behöva ta hänsyn till följande
- Avgifter och taxor
- Detaljplanen beskriver vad som gäller där du vill bygga eller installera
- Fasadändring
- Kontrollansvarig, hur går det till att skaffa en sådan
- Tillbyggnad
- Ändrat användningssätt av byggnad eller lokal
Innan du kan skicka in din anmälan behöver du förbereda eller beställa följande handlingar:
- Ritningar, planritning där hissen är inritad med mått samt ritning med sektioner (vid nyinstallation av hiss)
- Förslag till kontrollplan, din kontrollansvarige hjälper dig att ta fram den, om kontrollansvarig krävs
- Produktblad från tillverkaren eller detaljritning.
Detta kan du i vissa fall behöva komplettera med.
- Konstruktionsritningar (om installationen innebär ingrepp i bärande konstruktion)
- Fasadritningar (vid utvändiga ändringar)
- Brandskyddsbeskrivning (om installationen påverkar flera brandceller)
- Kontrollansvarig behövs eventuellt. Skriv i så fall in i ansökan namn och kontaktuppgifter till den som är kontrollansvarig för installationen.
Du kan ofta utgå från äldre ritningar som finns i vårt bygglovsarkiv när du ska ta fram eller göra ritningar till ditt projekt.
Bygglovsarkivet
Checklista för dig som ska installera hiss eller lyftanordning Word, 47.7 kB.
När du är klar med alla dina handlingar är det dags att skicka in din anmälan. Använd vår e‑tjänst om du har en e-legitimation, såsom Bank-ID. Om du saknar e‑legitimation kan du fylla i en ansökningsblankett som du postar till oss.
Du kan sedan följa ditt ärende och se hur långt det har kommit via webben. Har du angivit en e‑postadress kommer all vår kommunikation med dig att ske via den.
Så här väljer du rätt väg i e‑tjänsten
När du gör anmälan i e‑tjänsten välj först
- Ändring av eller i befintlig byggnad
- på nästa sida välj: Hissinstallation/ändring. Gäller det en lyftanordning skriv även "Installation av lyftanordning" i fritextrutan.
Fortsätt sedan att svara på de frågor du får i tjänsten.
Saknar du e‑legitimation?
Blankett för anmälan om hiss och lyftanordningar Word, 237 kB.
Information om hur vi hanterar dina personuppgifter
Vill du veta hur det går med din anmälan?
I tjänsten Mina byggärenden kan du enkelt följa var i processen din anmälan befinner sig.
E-tjänst
Mina byggärendenBehöver du komplettera din anmälan?
Har du fått ett meddelande om att det saknas handlingar för att vi ska kunna fortsätta arbeta med din anmälan? Här kan du skicka in de handlingar vi behöver ha.
Först när du har fått vårt startbesked får du börja göra installationer.
I ditt startbesked står det vilka handlingar du ska skicka in för att du ska kunna få ett slutbesked.
Under tiden för installationen är det viktigt att du följer de handlingar och ritningar som du har lämnat in. Om du behöver göra avsteg från dessa måste du kontakta din handläggare.
Ungefärlig tid och kostnad
En anmälan tar ungefär mellan två och fyra veckor för oss att handlägga. Då räknar vi från att alla handlingar vi behöver har kommit in och anmälan är komplett.
Det kostar cirka 5 200 kronor. Fakturan skickas ut i samband med startbeskedet.
När du har gjort dina installationer klara ska du ansöka om ett slutbesked. Slutbeskedet ska du söka innan du börjar använda det du installerat. Du kan också behöva lämna in fler handlingar. I ditt startbesked står det vilka handlingar du ska skicka in för att du ska kunna få ett slutbesked. Här är en preliminär lista
- Kontrollplan som är ifylld och underskriven
- Intyg hiss från första besiktning eller revisionsbesiktning av ackrediterad kontrollant (intyget visar att hissen eller lyftanordningen är besiktigad och klar att använda).
Först när du har fått ditt slutbesked kan du börja använda hissen eller lyftanordningen.
E-tjänst
Begär slutbeskedBygglots
Bygglots på Kontaktcenter hjälper dig med bygglovsrelaterade frågor såsom nybyggnation, ändringar, rivningar, detaljplanebestämmelser och mycket annat.
Öppettider: Vardagar 08.00-16.30
E-post: kontaktcenter@vasteras.se Telefonnummer: 021‑39 00 00, knappval 3
kontaktcenterbygg@vasteras.se