Nytt hus - villa eller fritidshus
Du behöver söka bygglov när du vill bygga ett nytt enbostadshus. Här kan du läsa mer om vad du behöver tänka på före, under och efter byggtiden. Likaså hur du gör för att söka lov och vilka dokument du ska bifoga.
Så här gör du
Så här ser processen ut för dig som bor inom detaljplanerat område och ännu inte utnyttjat hela din byggrätt för fastigheten. Om du bor utanför detaljplanerat område, ta kontakt med vår Bygglots för att få veta vad som gäller.
Kontaktuppgifter till Bygglots
Är du osäker på vad som gäller för ditt område?
Innan du påbörjar ditt projekt är det viktigt att du tar reda på så mycket som möjligt. Läs därför igenom hela sidan innan du börjar. Då har du också lättare att planera din budget och tidplan samt förstå ditt ansvar under processen.
Du kan behöva ta hänsyn till följande:
- Avgifter och taxor
- Detaljplanen beskriver vad som gäller där du vill bygga
- Handläggningstid
- Kulturmiljö, kolla upp om din tomt ligger i ett skyddat område, andra regler kan gälla
- Kuperad terräng Pdf, 741.4 kB.
- Marklov, om du exempelvis ska ändra marknivån eller fälla träd
- Rivningslov
- Vad vi tittar på i vår bedömning i byggprojekt
Innan du kan skicka in din ansökan behöver du förbereda eller beställa följande handlingar:
- Nybyggnadskarta
- Situationsplan där den nya byggnaden är inritad
- Ritningar, fasad- och planritning, samt ritning med sektioner, som även visar befintliga och nya marklinjer
- Information om material och färg på tak och fasad, skrivs in i ansökan
- Kontrollansvarig namn och kontaktuppgifter till den som är kontrollansvarig för bygget, skrivs in på ansökan
- Förslag till kontrollplan din kontrollansvarige hjälper dig att ta fram den
- Teknisk beskrivning på konstruktionen.
Checklista för dig som ska bygga nytt hus - villa eller fritidshus Word, 48.8 kB.
När du är klar med alla dina handlingar är det dags att skicka in din ansökan. Använd vår e‑tjänst om du har en e-legitimation, såsom Bank-id. Om du saknar e‑legitimation kan du fylla i en ansökningsblankett som du postar till oss.
Du kan sedan följa ditt ärende och se hur långt det har kommit via webben. Har du angivit en e‑postadress kommer all vår kommunikation med dig att ske via den.
Saknar du e‑legitimation?
Blankett för ansökan om bygglov Word, 234 kB.
Information om hur vi hanterar dina personuppgifter
Så här lång tid tar det innan bygglovet är klart
Det får som längst ta tio veckor att handlägga ditt ärende enligt plan- och bygglagen. Tiden räknas från det att alla handlingar, som behövs för att pröva ditt ärende, har kommit in till oss och ditt ärende är komplett.
Du kan påverka handläggningstiden genom att
- från början skicka in kompletta handlingar
- dina ritningar är tydliga och rätt utförda
- din åtgärd följer detaljplanen för området
- vara snabb om vi begär att du ska skicka in kompletteringar.
Om ditt ärende skickas ut på remiss kan handläggningstiden förlängas med motsvarande tid. Den brukar vara tre veckor. Handläggningstiden kan också förlängas med tio veckor om ditt ärende behöver utredas mer.
Vill du veta hur det går med ditt ärende?
I tjänsten Mina byggärenden kan du enkelt följa var i processen ditt ärende befinner sig.
E-tjänst
Mina byggärendenBehöver du komplettera din ansökan?
Har du fått ett meddelande om att det saknas handlingar för att vi ska kunna fortsätta arbeta med din ansökan? Här kan du skicka in de handlingar vi behöver ha.
Innan du får börja bygga måste du ha
- fått bygglov
- deltagit på ett tekniskt samråd
- fått startbesked
- inväntat eventuella överklaganden. Det betyder att du tidigast får börja bygga fyra veckor efter det att bygglovet har kungjorts. Det sker i Post- och Inrikes Tidningar. Under den tiden har allmänheten möjlighet att överklaga lovet. Om lovet blir överklagat får du efter dessa fyra veckor börja bygga. Arbetet sker då på egen risk i och med att lovet kan bli upphävt.
Se när ditt bygglov har kungjorts, Post- och inrikes tidningar
Startbesked
När du har fått ditt bygglov ska du träffa oss i ett tekniskt samråd. Där bestäms bland annat vilka handlingar som du ska skicka in för att få ett startbesked. Först när du har lämnat in alla dessa handlingar får du ditt startbesked.
Exempel på handlingar som behövs för att få startbesked:
- Energiberäkning
- Färdigställandeskydd
- Dimensioneringskontroll
- Geotekniskt utlåtande som visar rätt val av grundläggning
- Redovisning av markförhållanden
- Redovisning av ventilationslösning
- Redovisning av dagvatten och dränering.
Efter att du fått ditt startbesked
Under byggtiden är det viktigt att du följer de handlingar och ritningar som du har lämnat in. Om du behöver göra avsteg från dessa måste du kontakta din handläggare.
Ett arbetsplatsbesök ska genomföras. Där ska du, din kontrollansvarige och handläggare träffas vid bygget.
När du har byggt klart behöver kontroller göras innan du får börja använda ditt hus. Du ska också träffa oss i ett slutsamråd. Först när du har fått ditt slutbesked kan du börja använda din nya byggnad.
Beställ lägeskontroll av din byggnad
I ditt startbesked står det vilka handlingar du ska skicka in för att du ska kunna få ett slutbesked.
E-tjänst
Begär slutbeskedBygglots
Bygglots på Kontaktcenter hjälper dig med bygglovsrelaterade frågor såsom nybyggnation, ändringar, rivningar, detaljplanebestämmelser och mycket annat.
Öppettider: Vardagar 08.00-16.30
E-post: kontaktcenter@vasteras.se Telefonnummer: 021‑39 00 00, knappval 3
kontaktcenterbygg@vasteras.se