Vill du göra en tillbyggnad behöver du vanligtvis söka bygglov.
Så här ser processen ut för dig som bor inom detaljplanerat område och ännu inte utnyttjat hela din byggrätt för fastigheten. Om du bor utanför detaljplanerat område, ta kontakt med vår Bygglots för att få veta vad som gäller.
Kontaktuppgifter till Bygglots
Är du osäker på vad som gäller för ditt område?
Innan du påbörjar ditt projekt är det viktigt att du tar reda på så mycket som möjligt. Läs därför igenom hela sidan innan du börjar. Då har du också lättare att planera din budget och tidplan samt förstå ditt ansvar under processen.
Som tillbyggnad räknas alla åtgärder, oavsett riktning, som gör att nuvarande byggnad ökar i volym. Det kan bland annat vara källarutgrävningar, påbyggnader eller ett isolerat uterum. Även takkupor räknas, om de gör att byggnadens volym ökar. För alla dessa åtgärder behöver du söka bygglov.
Vill du göra en tillbyggnad som är maximalt 15 kvadratmeter kan du ha rätt att bygga enligt attefallsreglerna. Då behöver du bara göra en anmälan.
Information om olika attefallsåtgärder
Du får bygga en mindre balkong, burspråk eller uppstickande byggnadsdel på din bostad utan att söka bygglov. Då måste ett antal kriterier var uppfyllda. Det ska vara på ett en- eller tvåbostadshus och inom ett område med detaljplan.
Det här krävs för att få bygga balkong eller burspråk utan bygglov (länk)
Balkong, burspråk eller uppåtstickande byggnadsdel, Boverket Länk till annan webbplats.
Uppstickande byggnadsdel kan till exempel vara skorstenar eller anläggningar för ventilation.
I grunden gäller samma krav på utformning och tekniska egenskaper som vid uppförande av nya byggnader. Vanligtvis ställs kraven endast på själva tillbyggnaden. Men gör du samtidigt andra ändringar i den befintliga byggnaden, till exempel en ny dörröppning, så kan krav även ställas på dessa.
Gör du stora förändringar i den befintliga byggnadens planlösning kan du behöva göra en anmälan. Ta kontakt med Bygglots för rådgivning.
Innan du kan skicka in din ansökan behöver du förbereda eller beställa följande handlingar:
Du kan ofta utgå från äldre ritningar som finns i vårt bygglovsarkiv när du ska ta fram eller göra ritningar till ditt projekt.
Bygglovsarkivet
Checklista för dig som ska bygga bygga till villa eller fritidshus Word, 48.7 kB.
När du är klar med alla dina handlingar är det dags att skicka in din ansökan. Du som har e‑legitimation, till exempel Bank-ID, kan med fördel använda vår e-tjänst. Om du saknar e‑legitimation kan du göra din ansökan med en blankett som du postar till oss.
Du kan sedan följa ditt ärende och se hur långt det har kommit via webben. Har du angivit en e‑postadress kommer all vår kommunikation med dig att ske via den.
Blankett för ansökan om bygglov Word, 234 kB.
Information om hur vi hanterar dina personuppgifter
Det får som längst ta tio veckor att handlägga ditt ärende enligt plan- och bygglagen. Tiden räknas från det att alla handlingar, som behövs för att pröva ditt ärende, har kommit in till oss och ditt ärendet är komplett.
Du kan påverka handläggningstiden genom att
Om ditt ärende skickas ut på remiss kan handläggningstiden förlängas med motsvarande tid. Den brukar vara tre veckor. Handläggningstiden kan också förlängas med tio veckor om ditt ärende behöver utredas mer.
I tjänsten Mina byggärenden kan du enkelt följa var i processen ditt ärende befinner sig.
Mina byggärenden Länk till annan webbplats.
Har du fått ett meddelande om att det saknas handlingar för att vi ska kunna fortsätta arbeta med din ansökan? Här kan du skicka in de handlingar vi behöver ha.
Skicka in fler handlingar till din ansökan Länk till annan webbplats.
När du har fått ditt bygglov får du antingen ett startbesked direkt eller så behöver du skicka in fler handlingar för att du ska få startbesked. Det står i så fall i bygglovet. I vissa fall behöver du träffa oss i ett tekniskt samråd. Då bestäms det där vilka handlingar som du ska skicka in för att få ett startbesked. Det är i bygglovet du ser om vi ska träffas i ett tekniskt samråd. Först när du har lämnat in alla dessa handlingar får du ditt startbesked.
Exempel på handlingar som behövs för att få startbesked:
Skicka in handlingar för att få startbesked Länk till annan webbplats.
Se när ditt bygglov har kungjorts, Post- och Inrikes Tidningar Länk till annan webbplats.
I ditt startbesked står det vilka handlingar du ska skicka in för att du ska kunna få ett slutbesked.
Under byggtiden är det viktigt att du följer de handlingar och ritningar som du har lämnat in. Om du behöver göra avsteg från dessa måste du kontakta din handläggare.
Om ett tekniskt samråd har skett får du där reda på om ett arbetsplatsbesök behövs. I så fall ska du, din kontrollansvarige och handläggare träffas vid bygget.
När du har byggt klart behöver du eventuellt träffa oss i ett slutsamråd. Du ska bland annat lämna in en fullständig och undertecknad kontrollplan. Först när du har fått ditt slutbesked kan du börja använda din nya tillbyggnad.
I ditt startbesked står det vilka handlingar du ska skicka in för att du ska få ett slutbesked.
Begär slutbesked Länk till annan webbplats.
Om du gjort tillbyggnader större än 25 kvadratmeter behöver du även beställa en lägeskontroll.