3D-fastighetsbildning, ägarlägenhet
3D-fastighetsbildning är till exempel när en ny fastighet bildas under eller ovan jord. Här kan du läsa om vad du behöver tänka på före, under och efter du skickat in ansökan om 3D‑fastighetsbildning. Vi beskriver hur du gör för att ansöka och vilka dokument du ska skicka med.
Det här är normalt de steg du behöver följa när du ansöker om 3D‑fastighetsbildning.
Innan du skickar in din ansökan är det bra om du tar reda på så mycket som möjligt. Läs därför igenom hela sidan innan du börjar. Då har du också lättare att planera samt förstå ditt ansvar under processen.
3D-fastighetsbildning - så här funkar det
3D-fastighetsbildning är ingen egen förrättningsåtgärd. Det kan beskrivas som en speciell variant av åtgärderna avstyckning, klyvning, sammanläggning eller fastighetsreglering. Vid 3D-fastighetsbildning finns det en del extra regler att följa. Dessa beskriver vi övergripande på den här sidan.
3D-fastighetsbildning är när man bildar en egen fastighet i en annan. Det kan avse ett utrymme under eller ovan jord, till exempel ett utrymme i eller på en byggnad eller ett underjordiskt garage. Ett annat exempel är när det byggs bostäder, affärer och kontor över spårområden. Det kan även gälla områden med outnyttjade bergrum där de underjordiska anläggningarna kan styckas av till egna fastigheter för exempelvis garage, lager eller datakommunikation.
Fördelarna med 3D-fastigheter är till exempel att byggnader och anläggningar i stadskärnor kan användas effektivare.
3D-fastighetsbildning kan ske för många ändamål. Det vanligaste är för bostäder och garage men kan också vara för till exempel lager, affärer och kontor.

3D-fastighet, när en egen fastighet (till exempel ett garage) är omgiven av en annan fastighet.
Ägarlägenheter
En annan typ av 3D‑fastighet är ägarlägenheter. Det innebär att en lägenhet i ett hus är en egen fastighet.

Ägarlägenhet, när varje lägenhet är en egen fastighet.
Typ av förrättning påverkar vem som kan ansöka om 3D‑fastighetsbildning
Vem som kan göra ansökan är beronde på vilken sorts förrättning som blir aktuell. Är fastighetens ägare ett företag eller en samfällighetsförening, är det behörig firmatecknare som ska göra ansökan.
Det går även att göra ansökan som ombud för fastighetsägaren. I så fall behöver du bifoga en fullmakt.
Läs mer om fullmakter och andra behörighetshandlingar under punkt 3
Förutsättningar och krav för en 3D‑fastighetsbildning
Några av kraven kan till exempel vara att fastigheten är avsedd för att inrymma en byggnad, anläggning eller del av sådan.
Vidare ska 3D-fastigheten leda till en mer ändamålsenlig förvaltning av anläggningen eller att den behövs för att trygga finansieringen eller uppförandet.
Ska fastigheten innehålla bostäder måste den inrymma minst tre bostadslägenheter. För ägarlägenheter ställs ytterligare krav. Vid bildande av 3D‑fastigheter och ägarlägenheter ställs även striktare krav på att rättigheter med mera måste lösas i förrättningen. Du hittar alla villkor i det tredje kapitlet i fastighetsbildningslagen.
Det ställs högre krav på att ordna med formella rättigheter vid 3D‑fastighetsbildning och bildande av ägarlägenheter. Som exempel servitut eller gemensamhetsanläggning. Rättigheter som dessa skapas inom förrättningen.
Om rättigheter och samfälligheter
Vissa villkor behöver vara uppfyllda
Tänk på att även om alla berörda fastighetsägare och sakägare är överens är det inte säkert att ansökan kan genomföras. Vissa villkor i lagstiftningen går inte att avtala bort utan måste alltid vara uppfyllda. Det gäller till exempel villkoret
- om fastigheters lämplighet
- att ändamålet stämmer överens med detaljplanen
- de särskilda villkoren som ställs vid bildande av 3D-fastighet och ägarlägenheter.
För fastigheter inom område med detaljplan
Om fastigheten ligger i område med detaljplan måste 3D‑fastighetsbildningen stämma överens med detaljplanen. I vissa fall kan mindre avvikelser godtas. Vad som kan godtas som en mindre avvikelse får bedömas från fall till fall.
Sök fram detaljplanen för fastigheten och se vilka regler som gäller
Bygglov om byggnaden inte finns
Bygglov behövs vanligtvis om byggnaden där 3D-fastighet ska bildas inte redan finns.
Tomtindelning kan påverka 3D‑fastighetsbildningen
Vissa fastigheter berörs av så kallade tomtindelningar. En tomtindelning reglerar hur fastighetsindelningen ska se ut. Vid en 3D‑fastighetsbildning får inte stamfastigheten eller styckningslotten ha en annan utformning än vad tomtindelningen visar. Det kan medföra att 3D‑fastighetsbildning inte går att genomföra.
Du kan också behöva tänka på detta
Vi tar betalt för det arbete vi lägger ner. Du kan läsa mer om priser för handläggning på sidan Avgifter vid lantmäteriförrättning.
Varje förrättning är unik. Vilka handlingar som du behöver skicka in med din ansökan kan därför variera. Här ger vi exempel på de vanligaste handlingarna du kan behöva skicka med.
- Ritningar som visar gränsdragningar, rättigheter med mera i pappersform och digitalt format (dwg-fil).
- Beskrivning av hur avgränsningen av 3D-utrymmet ska ske.
- Motivering av förvaltnings-/finansieringsvillkoret.
- Fullmakt, om du ska göra ansökan som ombud.
- Beslut om bygglov, om det finns.
- Eventuella andra beslut eller tillstånd som du har sökt inför förrättningen.
Du kan behöva lämna in fler handlingar längre fram i arbetet med ansökan. I så fall hör vi av oss om det.
Vill du veta mer om hur du gör din ansökan och lite kort hur en förrättning går till kan du titta på en film här nere.
Enklast att göra ansökan med e‑tjänst
När du är klar med alla dina handlingar är det dags att skicka in din ansökan. Det gör du enklast via Lantmäteriets e-tjänst för lantmäteriförrättningar. Där kan du också följa ditt ärende. E‑tjänsten finns hos statliga Lantmäteriet men ansökan skickas automatiskt vidare till oss på kommunala lantmäterimyndigheten i Västerås för handläggning. Gör du ansökan med e‑tjänsten behöver du ha e‑legitimation, till exempel Bank‑id.
En lantmäteriförrättning består av flera steg. Exakt hur processen ser ut beror på vad du ansöker om.
De här är de vanligaste stegen i processen.
- Ansökan
- Utredning
- Kontakter med berörda (sakägare)
- Sammanträde (om det behövs)
- Fältarbete (om det behövs)
- Efterarbete
- Beslut
- Beslutet börjar gälla (laga kraft).
Ska du delta på sammanträde?
Om det behövs blir du kallad till ett eller flera lantmäterisammanträden. Ett sammanträde är ett bra tillfälle att utbyta information, bevaka dina intressen och diskutera förrättningen. Behovet av att hålla sammanträde varierar från förrättning till förrättning.
Viktigt är att om du blir kallad till ett sammanträde ska du bekräfta att du fått kallelsen. Om du fått ett delgivningskvitto ska det undertecknas och skickas tillbaka till oss.
När vi har tagit beslut i ditt ärende skickar vi ut en underrättelse till alla som är berörda av 3D‑fastighetsbildningen. Beslutet skickas även till byggnadsnämnden och i vissa fall länsstyrelsen som bevakar de allmänna intressena.
Beslutshandlingar finns tillgängliga på ärendes webbplats. Vi kan i vissa fall skicka dem med underrättelsen. Beslutshandlingarna består ofta av
- flera förrättningskartor (som illustrerar vad som skett i förrättningen)
- flera beskrivningar där arealer, rättigheter och andelar i samfälligheter med mera framgår
- ett protokoll där besluten och skälen för dessa redovisas.
Ärendets webbplats, lantmäteriet.se
Laga kraft och faktura på kostnaden
Om inget överklagande kommer in vinner besluten laga kraft och börjar gälla. När besluten vunnit laga kraft registreras resultatet av förrättningen i fastighetsregistrets text- och kartdel och blir offentligt.
När besluten har registrerats sammanställs en förrättningsakt som skickas ut till den som angivits som aktmottagare. I samband med aktutskicket skickar vi vanligtvis ut fakturan för förrättningen. Den ska betalas inom 30 dagar.
Läs mer om överklagan av fakturan och anstånd med betalning på sidan Avgifter vid lantmäteriförrättning.
Avgifter vid lantmäteriförrättning
Överklagande av beslut
Om du är missnöjd med något beslut i förrättningen eller din faktura kan du överklaga. Hur du gör för att överklaga ser du i beslutsprotokollet och på fakturan. Där står även sista datum när överklagan ska ha kommit in till oss.
Vi på lantmäterimyndigheten i Västerås kommun skickar din skrivelse till domstolen efter en rättidsprövning. Det innebär en kontroll om skrivelsen har kommit in i tid.
Söka lagfart
Om 3D‑fastighetsbildningen sker med ett köp eller en gåvohandling till grund behöver den som har förvärvat den nya fastigheten söka lagfart. Det finns även möjlighet att ansöka om vilande lagfart innan fastigheten är bildad. Du söker lagfart hos Lantmäteriet Fastighetsinskrivning.
Ansök om lagfart på (statliga) Lantmäteriet Fastighetsinskrivning
Kontaktcenter för bygglots, miljö, gator och parker
Kontaktcenter hjälper dig med frågor som rör bygg och miljö, gator och parker och ger övrig hjälp inom området.
Besöksadress: Stadshusentrén, Fiskartorget
Öppettider: Vardagar klockan 08.00-16.30.
Via formulär: Kontaktformulär
Telefonnummer: 021-39 00 00, knappval 3
kontaktcenter@vasteras.se