Fastighetsbestämning
Fastighetsbestämning betyder att vi utreder och bestämmer något som är oklart ofta berörande en fastighet. Det kan till exempel handla om var gränsen mellan två fastigheter går. Här får du veta vad du behöver tänka på före, under och efter att du skickat in ansökan om fastighetsbestämning. Vi förklarar också hur du ansöker och vilka dokument du ska skicka med.
Det här är normalt de steg du behöver följa när du ansöker om fastighetsbestämning.
Innan du skickar in din ansökan är det bra om du tar reda på så mycket som möjligt. Läs därför igenom hela sidan innan du börjar. Då har du också lättare att planera samt förstå ditt ansvar under processen.
Fastighetsbestämning - så här funkar det
Fastighetsbestämning innebär att vi på lantmäterimyndigheten klarlägger en oklarhet. Här är några exempel.
- Vid osäkerhet var gränsen mellan fastigheter går, till exempel om gamla gränsmarkeringar har försvunnit.
- Om en ledningsrätt eller ett servitut gäller och vad det i så fall omfattar.
- Om byggnader eller andra anläggningar är tillbehör till fastigheter och därmed äganderättsligt hör till en fastighet.
- Vilken omfattning en gemensamhetsanläggning har.
Dessa kan göra ansökan om fastighetsbestämning
Den som är sakägare kan göra ansökan. Här är några exempel på sakägare. Den som
- äger fastigheten eller på annat sätt är berörd av oklarheten (som exempelvis ledningsrättshavare eller servitutshavare)
- representerar en kommun, i samband med planläggning
- representerar staten och kommunen i specifika fall.
Du kan också göra ansökan som ombud för fastighetsägaren. I så fall behöver du bifoga en fullmakt.
Läs mer om fullmakter och andra behörighetshandlingar under punkt 3
Förutsättningar för en fastighetsbestämning
Den grundläggande förutsättningen är att man vill klarlägga en fråga som är oklar. Att klarlägga oklarheten får inte heller sakna betydelse för sökanden.
Bra att veta inför fastighetsbestämning
Du som fastighetsägare kan
- bli berörd av en fastighetsbestämning även om du själv inte har ansökt om åtgärden
- få betala för en del av fastighetsbestämningsåtgärden även om du själv inte har ansökt om den.
Om det vid en annan typ av förrättning visar sig att till exempel en sträckning av en fastighetsgräns är oklar kan vi ta initiativ till fastighetsbestämning. Det kallas officialinitiativ och kan enbart ske om det redan pågår en förrättning.
Ibland kan berörda fastighetsägare ha samsyn om till exempel hur en gräns går och då finns det vissa möjligheter att komma överens. En sådan överenskommelse får dock inte avvika för mycket från vår tolkning. Finns det inte samsyn eller att det av lagtekniska skäl inte går att komma överens är det vi på lantmäterimyndigheten som avgör frågan.
Fastighetsbestämning sker genom ett beslut som blir rättsligt gällande för framtiden, oavsett om en överenskommelse träffas eller ej.
Du kan också behöva tänka på detta
Vi tar betalt för det arbete vi lägger ner. Du kan läsa mer om priser för handläggning på sidan Avgifter vid lantmäteriförrättning.
Varje förrättning är unik. Vilka handlingar som du behöver skicka in med din ansökan kan därför variera. Här ger vi exempel på de vanligaste handlingarna du kan behöva skicka med.
- Kartskiss som visar vad du vill göra.
- Eventuella uppgifter eller handlingar som du anser kan ha betydelse och som du vill att vi ska ta hänsyn till.
- Fullmakt, om du ska göra ansökan som ombud.
Du kan behöva lämna in fler handlingar längre fram i arbetet med ansökan. I så fall hör vi av oss om det.
Vill du veta mer om hur du gör din ansökan och lite kort hur en förrättning går till kan du titta på en film här nere.
Enklast att göra ansökan med e‑tjänst
När du är klar med alla dina handlingar är det dags att skicka in din ansökan. Det gör du enklast via Lantmäteriets e-tjänst för lantmäteriförrättningar. Där kan du också följa ditt ärende. E‑tjänsten finns hos statliga Lantmäteriet men ansökan skickas automatiskt vidare till oss på kommunala lantmäterimyndigheten i Västerås för handläggning. Gör du ansökan med e‑tjänsten behöver du ha e‑legitimation, till exempel Bank‑id.
En lantmäteriförrättning består av flera steg. Exakt hur processen ser ut beror på vad du ansöker om.
De här är de vanligaste stegen i processen.
- Ansökan
- Utredning
- Kontakter med berörda (sakägare)
- Sammanträde (om det behövs)
- Fältarbete (om det behövs)
- Efterarbete
- Beslut
- Beslutet börjar gälla (laga kraft).
Ska du delta på sammanträde?
Om det behövs blir du kallad till ett eller flera lantmäterisammanträden. Ett sammanträde är ett bra tillfälle att utbyta information, bevaka dina intressen och diskutera förrättningen. Behovet av att hålla sammanträde varierar från förrättning till förrättning.
Viktigt är att om du blir kallad till ett sammanträde ska du bekräfta att du fått kallelsen. Om du fått ett delgivningskvitto ska det undertecknas och skickas tillbaka till oss.
När vi har tagit beslut i ditt ärende skickar vi ut en underrättelse till alla som är berörda av fastighetsbestämningen. Beslutet skickas även till byggnadsnämnden och i vissa fall länsstyrelsen som bevakar de allmänna intressena.
Beslutshandlingar finns tillgängliga på ärendes webbplats. Vi kan i vissa fall skicka dem med underrättelsen. Beslutshandlingarna består ofta av
- en förrättningskarta (som illustrerar vad som skett i förrättningen)
- en beskrivning som anger vad som bestämts, till exempel mellan vilka punkter en fastighetsgräns går eller liknande
- ett protokoll där besluten och skälen för dessa redovisas.
Ärendets webbplats, lantmäteriet.se
Laga kraft och faktura på kostnaden
Om inget överklagande kommer in vinner besluten laga kraft och börjar gälla. När besluten vunnit laga kraft registreras resultatet av förrättningen i fastighetsregistrets text- och kartdel och blir offentligt.
När besluten har registrerats sammanställs en förrättningsakt som skickas ut till den som angivits som aktmottagare. I samband med aktutskicket skickar vi vanligtvis ut fakturan för förrättningen. Den ska betalas inom 30 dagar.
Läs mer om överklagan av fakturan och anstånd med betalning på sidan Avgifter vid lantmäteriförrättning.
Avgifter vid lantmäteriförrättning
Överklagande av beslut
Om du är missnöjd med något beslut i förrättningen eller din faktura kan du överklaga. Hur du gör för att överklaga ser du i beslutsprotokollet och på fakturan. Där står även sista datum när överklagan ska ha kommit in till oss.
Vi på lantmäterimyndigheten i Västerås kommun skickar din skrivelse till domstolen efter en rättidsprövning. Det innebär en kontroll om skrivelsen har kommit in i tid.
Kontaktcenter för bygglots, miljö, gator och parker
Kontaktcenter hjälper dig med frågor som rör bygg och miljö, gator och parker och ger övrig hjälp inom området.
Besöksadress: Stadshusentrén, Fiskartorget
Öppettider: Vardagar klockan 08.00-16.30.
Via formulär: Kontaktformulär
Telefonnummer: 021-39 00 00, knappval 3
kontaktcenter@vasteras.se