Ledningsrätt
När ägaren till en allmännyttig ledning får rätt att ha sin ledning på någon annans mark kallas det ledningsrätt. Här kan du läsa om vad du behöver tänka på före, under och efter du skickat in ansökan om ledningsrätt. Vi beskriver hur du gör för att ansöka och vilka dokument du ska skicka med.
Det här är normalt de steg du behöver följa när du ansöker om ledningsrätt.
Innan du skickar in din ansökan är det bra om du tar reda på så mycket som möjligt. Läs därför igenom hela sidan innan du börjar. Då har du också lättare att planera samt förstå ditt ansvar under processen.
Ledningsrätt - så här funkar det
Ledningsrätt betyder att ägaren till en allmännyttig ledning får rätt att
- ha sin ledning på någon annans mark
- utföra arbeten och reparationer av ledningen och så vidare.
Vanliga allmännyttiga ledningar är vatten, avlopp, fjärrvärme, starkström, optofiber med flera. Genom en ledningsförrättning kan en ny ledningsrätt bildas eller en befintlig ledningsrätt omprövas (ändras eller upphävas).
Ledningsrätt medför ett intrång i fastighetsägarens rätt att nyttja sin fastighet. I vissa fall även begränsningar i hur fastigheten kan nyttjas inom ett ledningsrättsområde. Av den anledningen har berörd fastighetsägare rätt till ekonomisk kompensation. Ledningsägare och fastighetsägare kan komma överens om att ledningsrätt ska få bildas på fastigheten och om hur stor ersättningen blir. Är ledningsägare och fastighetsägare inte överens är det vi på lantmäterimyndigheten som mer utförligt prövar om ledningsrätt kan bildas. Om så är fallet, värderar vi även intrånget och beslutar om ersättningens storlek.
Tänk på att det går att komma överens under förrättningens gång.

Ledningsrätt, rättighet för någon att ha sin ledning på annans mark.
Ledningsrätten upplåts till förmån för en ägare av en allmännyttig ledning. Ägare kan antigen vara en juridisk person eller en fastighet.
Ledningsrätten är en stark rättighet av expropriativ karaktär. Det betyder att ledningsrätt kan bildas tvångsvis under förutsättning att villkoren i lagstiftningen är uppfyllda. Ledningsrätt sker i en lantmäteriförrättning.
Du kan göra ansökan om ledningsrätt om du
- äger en allmännyttig ledning.
Förutsättningar för ledningsrätt
Ledningsrätt kan endast bildas för allmännyttiga ledningar. Exempel på vanliga allmännyttiga ledningar är för vatten, avlopp, fjärrvärme, starkström, optofiber med flera.
Villkoren i ledningsrättslagen måste vara uppfyllda för att ledningsrätt ska kunna bildas.
Vissa villkor behöver vara uppfyllda
Tänk på att även om alla berörda fastighetsägare och ledningsägare är överens är det inte säkert att ansökan kan genomföras. Vissa villkor i lagstiftningen går inte att avtala bort utan måste alltid vara uppfyllda. Det gäller till exempel att ändamålet stämmer överens med detaljplanen.
För fastigheter inom område med detaljplan
Om fastigheten ligger i område med detaljplan måste åtgärden som ledningsrätten gäller stämma överens med detaljplanen. I vissa fall kan mindre avvikelser godtas. Vad som kan godtas som en mindre avvikelse får bedömas från fall till fall.
För fastigheter utanför område med detaljplan
Utanför detaljplan kan vissa tillstånd krävas.
Sök fram detaljplanen för fastigheten och se vilka regler som gäller
Du kan också behöva tänka på detta
Vi tar betalt för det arbete vi lägger ner. Du kan läsa mer om priser för handläggning på sidan Avgifter vid lantmäteriförrättning.
Varje förrättning är unik. Vilka handlingar som du behöver skicka in med din ansökan kan därför variera. Här ger vi exempel på de vanligaste handlingarna du kan behöva skicka med.
- Kartskiss som visar hur ledningen går över fastigheten.
- Digitalt kartunderlag i dwg-fil.
- Fullmakt, om du ska göra ansökan som ombud.
- Eventuella beslut eller tillstånd som du har sökt inför förrättningen eller ledningens nedläggande.
- Eventuella avtal med berörda fastighetsägare, i original eller bestyrkt kopia.
Du kan behöva lämna in fler handlingar längre fram i arbetet med ansökan. I så fall hör vi av oss om det.
Vill du veta mer om hur du gör din ansökan och lite kort hur en förrättning går till kan du titta på en film här nere.
Enklast att göra ansökan med e‑tjänst
När du är klar med alla dina handlingar är det dags att skicka in din ansökan. Det gör du enklast via Lantmäteriets e-tjänst för lantmäteriförrättningar. Där kan du också följa ditt ärende. E‑tjänsten finns hos statliga Lantmäteriet men ansökan skickas automatiskt vidare till oss på kommunala lantmäterimyndigheten i Västerås för handläggning. Gör du ansökan med e‑tjänsten behöver du ha e‑legitimation, till exempel Bank‑id.
En lantmäteriförrättning består av flera steg. Exakt hur processen ser ut beror på vad du ansöker om.
De här är de vanligaste stegen i processen.
- Ansökan
- Utredning
- Kontakter med berörda (sakägare)
- Sammanträde (om det behövs)
- Fältarbete (om det behövs)
- Efterarbete
- Beslut
- Beslutet börjar gälla (laga kraft).
Ska du delta på sammanträde?
Om det behövs blir du kallad till ett eller flera lantmäterisammanträden. Ett sammanträde är ett bra tillfälle att utbyta information, bevaka dina intressen och diskutera förrättningen. Behovet av att hålla sammanträde varierar från förrättning till förrättning.
Viktigt är att om du blir kallad till ett sammanträde ska du bekräfta att du fått kallelsen. Om du fått ett delgivningskvitto ska det undertecknas och skickas tillbaka till oss.
När vi har tagit beslut i ditt ärende skickar vi ut en underrättelse till alla som är berörda av ledningsrätten. Beslutet skickas även till byggnadsnämnden och i vissa fall länsstyrelsen som bevakar de allmänna intressena.
Beslutshandlingar finns tillgängliga på ärendes webbplats. Vi kan i vissa fall skicka dem med underrättelsen. Beslutshandlingarna består ofta av
- en förrättningskarta eller -kartor (som illustrerar vad som skett i förrättningen)
- en beskrivning av vad som ingår i ledningsrätten, upplåtet utrymme med mera
- ett protokoll där besluten och skälen för dessa redovisas.
Ärendets webbplats, lantmäteriet.se
Laga kraft och faktura på kostnaden
Om inget överklagande kommer in vinner besluten laga kraft och börjar gälla. När besluten vunnit laga kraft registreras resultatet av förrättningen i fastighetsregistrets text- och kartdel och blir offentligt.
När besluten har registrerats sammanställs en förrättningsakt som skickas ut till den som angivits som aktmottagare. I samband med aktutskicket skickar vi vanligtvis ut fakturan för förrättningen. Den ska betalas inom 30 dagar.
Läs mer om överklagan av fakturan och anstånd med betalning på sidan Avgifter vid lantmäteriförrättning.
Avgifter vid lantmäteriförrättning
Överklagande av beslut
Om du är missnöjd med något beslut i förrättningen eller din faktura kan du överklaga. Hur du gör för att överklaga ser du i beslutsprotokollet och på fakturan. Där står även sista datum när överklagan ska ha kommit in till oss.
Vi på lantmäterimyndigheten i Västerås kommun skickar din skrivelse till domstolen efter en rättidsprövning. Det innebär en kontroll om skrivelsen har kommit in i tid.
Kontaktcenter för bygglots, miljö, gator och parker
Kontaktcenter hjälper dig med frågor som rör bygg och miljö, gator och parker och ger övrig hjälp inom området.
Besöksadress: Stadshusentrén, Fiskartorget
Öppettider: Vardagar klockan 08.00-16.30.
Via formulär: Kontaktformulär
Telefonnummer: 021-39 00 00, knappval 3
kontaktcenter@vasteras.se