Sammanläggning av mark
När flera fastigheter läggs ihop till en ny kallas det sammanläggning. Här kan du läsa om vad du behöver tänka på före, under och efter du skickat in ansökan om sammanläggning. Vi beskriver hur du gör för att ansöka och vilka dokument du ska skicka med.
Det här är normalt de steg du behöver följa när du ansöker om sammanläggning.
Innan du skickar in din ansökan är det bra om du tar reda på så mycket som möjligt. Läs därför igenom hela sidan innan du börjar. Då har du också lättare att planera samt förstå ditt ansvar under processen.
Sammanläggning - så här funkar det
Flera fastigheter kan läggas ihop till en ny fastighet. Det kallas sammanläggning. Alla rättigheter och inteckningar som fanns i fastigheterna från början kommer att flyttas över till den nya fastigheten. En sammanläggning kan ske för många ändamål, till exempel industri eller skogsbruk.
Sammanläggning sker i en lantmäteriförrättning.

Sammanläggning: när två eller flera fastigheter (1:2, 1:2) läggs ihop och bildar en ny (2:1).
Du kan göra ansökan om sammanläggning om du
- äger fastigheterna.
Du kan också göra ansökan som ombud för fastighetsägaren. I så fall behöver du bifoga en fullmakt.
Läs mer om fullmakter och andra behörighetshandlingar under punkt 3
Alla berörda fastighetsägare ska skriva under ansökan.
Alla ägare till de berörda fastigheterna måste ha lagfart på dem.
Alla fastigheter som ska sammanläggas måste ägas av samma person/personer. Ägs fastigheterna av flera personer måste delägarnas andelar vara samma i varje berörd fastighet. Se exempel på ägarförhållande här nere.
Förutsättningar för en sammanläggning
För att en nybildad fastighet ska vara lämplig för sitt ändamål behöver den ha
- tillgång till väg
- tillgång till vatten och avlopp, om den ska användas som bostad.
Kan dessa anläggningar, väg, vatten och avlopp, inte lösas inom den egna fastigheten behöver det skapas rättigheter för dem. Det gör vi inom förrättningen.
Mer om rättigheter och samfälligheter
Vissa villkor behöver vara uppfyllda
Tänk på att även om alla berörda fastighetsägare och sakägare är överens är det inte säkert att ansökan kan genomföras. Vissa villkor i lagstiftningen går inte att avtala bort utan måste alltid vara uppfyllda. Det gäller till exempel villkoret om fastigheters lämplighet och att ändamålet stämmer överens med detaljplanen.
Vi kan även behöva ta hänsyn till strandskydd, biotopskydd och andra allmänna intressen.
För fastigheter inom område med detaljplan
Om fastigheten ligger i område med detaljplan måste sammanläggningen stämma överens med detaljplanen. I vissa fall kan mindre avvikelser godtas. Vad som kan godtas som en mindre avvikelse får bedömas från fall till fall.
Sök fram detaljplanen för fastigheten och se vilka regler som gäller
Tomtindelning kan påverka sammanläggning
Vissa fastigheter berörs av så kallade tomtindelningar. En tomtindelning reglerar hur fastighetsindelningen ska se ut. Vid en sammanläggning får inte den slutgiltiga fastigheten ha en annan utformning än vad tomtindelningen visar. Det kan medföra att sammanläggningen inte går att genomföra.
Du kan också behöva tänka på detta
Vi tar betalt för det arbete vi lägger ner. Du kan läsa mer om priser för handläggning på sidan Avgifter vid lantmäteriförrättning.
Varje förrättning är unik. Vilka handlingar som du behöver skicka in med din ansökan kan därför variera. Här ger vi exempel på de vanligaste handlingarna du kan behöva skicka med.
- Kartskiss som visar vad du vill göra.
- Fullmakt, om du ska göra ansökan som ombud.
- Eventuella beslut eller tillstånd som du har sökt inför förrättningen.
Du kan behöva lämna in fler handlingar längre fram i arbetet med ansökan. I så fall hör vi av oss om det.
Vill du veta mer om hur du gör din ansökan och lite kort hur en förrättning går till kan du titta på en film här nere.
Enklast att göra ansökan med e‑tjänst
När du är klar med alla dina handlingar är det dags att skicka in din ansökan. Det gör du enklast via Lantmäteriets e-tjänst för lantmäteriförrättningar. Där kan du också följa ditt ärende. E‑tjänsten finns hos statliga Lantmäteriet men ansökan skickas automatiskt vidare till oss på kommunala lantmäterimyndigheten i Västerås för handläggning. Gör du ansökan med e‑tjänsten behöver du ha e‑legitimation, till exempel Bank‑id.
En lantmäteriförrättning består av flera steg. Exakt hur processen ser ut beror på vad du ansöker om.
De här är de vanligaste stegen i processen.
- Ansökan
- Utredning
- Kontakter med berörda (sakägare)
- Sammanträde (om det behövs)
- Fältarbete (om det behövs)
- Efterarbete
- Beslut
- Beslutet börjar gälla (laga kraft).
Ska du delta på sammanträde?
Om det behövs blir du kallad till ett eller flera lantmäterisammanträden. Ett sammanträde är ett bra tillfälle att utbyta information, bevaka dina intressen och diskutera förrättningen. Behovet av att hålla sammanträde varierar från förrättning till förrättning.
Viktigt är att om du blir kallad till ett sammanträde ska du bekräfta att du fått kallelsen. Om du fått ett delgivningskvitto ska det undertecknas och skickas tillbaka till oss.
När vi har tagit beslut i ditt ärende skickar vi ut en underrättelse till alla som är berörda av sammanläggningen. Beslutet skickas även till byggnadsnämnden och i vissa fall länsstyrelsen som bevakar de allmänna intressena.
Beslutshandlingar finns tillgängliga på ärendes webbplats. Vi kan i vissa fall skicka dem med underrättelsen. Beslutshandlingarna består ofta av
- en förrättningskarta (som illustrerar vad som skett i förrättningen)
- en beskrivning där arealer, rättigheter och andelar i samfälligheter med mera framgår
- ett protokoll där besluten och skälen för dessa redovisas.
Ärendets webbplats, lantmäteriet.se
Laga kraft och faktura på kostnaden
Om inget överklagande kommer in vinner besluten laga kraft och börjar gälla. När besluten vunnit laga kraft registreras resultatet av förrättningen i fastighetsregistrets text- och kartdel och blir offentligt.
När besluten har registrerats sammanställs en förrättningsakt som skickas ut till den som angivits som aktmottagare. I samband med aktutskicket skickar vi vanligtvis ut fakturan för förrättningen. Den ska betalas inom 30 dagar.
Avgiften för sammanläggning betalas vanligtvis av sökanden.
Läs mer om överklagan av fakturan och anstånd med betalning på sidan Avgifter vid lantmäteriförrättning.
Avgifter vid lantmäteriförrättning
Överklagande av beslut
Om du är missnöjd med något beslut i förrättningen eller din faktura kan du överklaga. Hur du gör för att överklaga ser du i beslutsprotokollet och på fakturan. Där står även sista datum när överklagan ska ha kommit in till oss.
Vi på lantmäterimyndigheten i Västerås kommun skickar din skrivelse till domstolen efter en rättidsprövning. Det innebär en kontroll om skrivelsen har kommit in i tid.
Ingen ny lagfart vid sammanläggning
När du har fått en sammanläggning av ett antal fastigheter behöver du inte ansöka om lagfart för den nya fastigheten.
Kontaktcenter för bygglots, miljö, gator och parker
Kontaktcenter hjälper dig med frågor som rör bygg och miljö, gator och parker och ger övrig hjälp inom området.
Besöksadress: Stadshusentrén, Fiskartorget
Öppettider: Vardagar klockan 08.00-16.30.
Via formulär: Kontaktformulär
Telefonnummer: 021-39 00 00, knappval 3
kontaktcenter@vasteras.se