Särskild gränsutmärkning
När vi i en förrättning sätter ut nya eller återställer gränsmärkningar kallas det särskild gränsutmärkning. Här kan du läsa om vad du behöver tänka på före, under och efter du skickat in ansökan om särskild gränsutmärkning. Vi beskriver hur du gör för att ansöka och vilka dokument du ska skicka med.
Det här är normalt de steg du behöver följa när du ansöker om särskild gränsutmärkning.
Innan du skickar in din ansökan är det bra om du tar reda på så mycket som möjligt. Läs därför igenom hela sidan innan du börjar. Då har du också lättare att planera samt förstå ditt ansvar under processen.
Särskild gränsutmärkning - så här funkar det
Vi kan sätta ut nya eller återställa gränsmärken genom särskild gränsutmärkning. Det gör vi om det inte finns några juridiska eller tekniska tveksamheter kring sträckningen av en fastighetsgräns. Som exempelvis att
- gränsmarkeringar har försvunnit
- ytterligare markeringar behövs på en lång gräns
- gränsen aldrig har markerats
- sikten är dålig.
Särskild gränsutmärkning är till skillnad från gränsutvisning en förrättningsåtgärd. Vi på Lantmäterimyndigheten upprättar därför handlingar som visar den eller de nyutsatta gränsmarkeringarna och fattar ett beslut som blir rättsligt gällande för framtiden.
Särskild gränsutmärkning sker i en lantmäteriförrättning.
Dessa kan göra ansökan om särskild gränsutmärkning
Den som är sakägare kan göra ansökan. Här är några exempel på sakägare. Den som
- äger fastigheten eller på annat sätt är berörd av oklarheten
- representerar en kommun, i samband med planläggning
- representerar staten och kommunen i specifika fall.
Du kan också göra ansökan som ombud för fastighetsägaren. I så fall behöver du bifoga en fullmakt.
Läs mer om fullmakter och andra behörighetshandlingar under punkt 3
Förutsättningar för särskild gränsutmärkning
Det måste vara juridiskt klart var gränsen går för att kunna göra särskild gränsutmärkning.
Du kan också behöva tänka på detta
Vi tar betalt för det arbete vi lägger ner. Du kan läsa mer om priser för handläggning på sidan Avgifter vid lantmäteriförrättning.
Varje förrättning är unik. Vilka handlingar som du behöver skicka in med din ansökan kan därför variera. Här ger vi exempel på de vanligaste handlingarna du kan behöva skicka med.
- Kartskiss som visar vilken gräns du vill få utmärkt på fastigheten.
- Fullmakt, om du ska göra ansökan som ombud.
Du kan behöva lämna in fler handlingar längre fram i arbetet med ansökan. I så fall hör vi av oss om det.
Vill du veta mer om hur du gör din ansökan och lite kort hur en förrättning går till kan du titta på en film här nere.
Enklast att göra ansökan med e‑tjänst
När du är klar med alla dina handlingar är det dags att skicka in din ansökan. Det gör du enklast via Lantmäteriets e-tjänst för lantmäteriförrättningar. Där kan du också följa ditt ärende. E‑tjänsten finns hos statliga Lantmäteriet men ansökan skickas automatiskt vidare till oss på kommunala lantmäterimyndigheten i Västerås för handläggning. Gör du ansökan med e‑tjänsten behöver du ha e‑legitimation, till exempel Bank‑id.
En lantmäteriförrättning består av flera steg. Exakt hur processen ser ut beror på vad du ansöker om.
De här är de vanligaste stegen i processen.
- Ansökan
- Utredning
- Kontakter med berörda (sakägare)
- Sammanträde (om det behövs)
- Fältarbete (om det behövs)
- Efterarbete
- Beslut
- Beslutet börjar gälla (laga kraft).
När vi har tagit beslut i ditt ärende skickar vi ut en underrättelse till alla som är berörda av den särskilda gränsutmärkningen. Beslutet skickas även till byggnadsnämnden och i vissa fall länsstyrelsen som bevakar de allmänna intressena.
Beslutshandlingar finns tillgängliga på ärendes webbplats. Vi kan i vissa fall skicka dem med underrättelsen. Beslutshandlingarna består ofta av
- en förrättningskarta (som illustrerar vad som skett i förrättningen)
- en beskrivning som anger vilka gränspunkter som utmärkts
- ett protokoll där besluten och skälen för dessa redovisas.
Ärendets webbplats, lantmäteriet.se
Laga kraft och faktura på kostnaden
Om inget överklagande kommer in vinner besluten laga kraft och börjar gälla. När besluten vunnit laga kraft registreras resultatet av förrättningen i fastighetsregistrets text- och kartdel och blir offentligt.
När besluten har registrerats sammanställs en förrättningsakt som skickas ut till den som angivits som aktmottagare. I samband med aktutskicket skickar vi vanligtvis ut fakturan för förrättningen. Den ska betalas inom 30 dagar.
Läs mer om överklagan av fakturan och anstånd med betalning på sidan Avgifter vid lantmäteriförrättning.
Avgifter vid lantmäteriförrättning
Överklagande av beslut
Om du är missnöjd med något beslut i förrättningen eller din faktura kan du överklaga. Hur du gör för att överklaga ser du i beslutsprotokollet och på fakturan. Där står även sista datum när överklagan ska ha kommit in till oss.
Vi på lantmäterimyndigheten i Västerås kommun skickar din skrivelse till domstolen efter en rättidsprövning. Det innebär en kontroll om skrivelsen har kommit in i tid.
Kontaktcenter för bygglots, miljö, gator och parker
Kontaktcenter hjälper dig med frågor som rör bygg och miljö, gator och parker och ger övrig hjälp inom området.
Besöksadress: Stadshusentrén, Fiskartorget
Öppettider: Vardagar klockan 08.00-16.30.
Via formulär: Kontaktformulär
Telefonnummer: 021-39 00 00, knappval 3
kontaktcenter@vasteras.se