Västerås stadshus. Konstverket Tjuren syns i förgrunden.

Inköp- och upphandlingsvecka

  • Näringsliv
Tecknad bild av ett handslag

För att öka kunskap och dialog kring upphandling och inköp arrangerar Västerås stad en upphandlingsvecka under vecka 40. Föreläsningar och utbildningar varvas med möjlighet att träffas för att ha dialog och ställa frågor. Öppet hus arrangeras varje dag. Upphandlingsveckan riktar sig till företag och leverantörer samt medarbetare, ledning och politiker i Västerås stad.

Datum: 30 september - 03 oktober 2024

Tid: 09:00 - 16:00

Stadsdel: Centrala staden

Plats: Gamla VL-huset, i hörnet av Vasagatan Munkgatan i Västerås. Adress: Munkgatan 16

Pris: Gratis

Tecknad bild på en laptop och i skärmen visas en kundvagn

Dagarna är indelade med föreläsningar och information för att passa olika målgrupper, bland annat företag och leverantörer, medarbetare i Västerås stad samt politik och ledning. Det kommer hållas föreläsningar av flera olika aktörer.

Västerås stads näringslivsenhet är medorganisatörer för de delar som riktar sig till företag.

Varje dag är det också öppet hus där du är välkommen in och ställa frågor till representanter från enheten för strategiska inköp. Det kan gälla upphandling, inköp, e-handel, fakturering, avtal, hållbarhet med mera.

Ta del av programpunkterna nedan.

Program

Hela dagen 9.00-16.00

Kom och ställ dina frågor! Öppet för alla.

9.00-9.30

Invigning av veckan för goda och hållbara affärer

Framtidens upphandling och inköp. Enheten för strategiska inköp berättar vad som är på gång och vilka utvecklingsprojekt som pågår samt passar samtidigt på att presenterar den nya ledningen.
Jörgen Sandström, digitaliseringsdirektör i Västerås stad inviger upphandlingsveckan.

Ingen anmälan krävs.

 

9.30-10.30

Föreläsning: Välfärdsbrott: "Vet du vem vi gör affärer med?

Du tas med på en överflygning hur den ekonomiska brottsligheten ser ut i Sverige. För att sedan landa i hur välfärdsbrottsligheten kan minskas genom upphandling och inköp samt vilka varningssignaler vi ska vara vaksamma på.

Föreläsare: Håkan Dahlgren från Ekobrottsmyndigheten
Programpunkten passar särskilt för dig som är: medarbetare i Västerås stad och är exempelvis inköpare, beställare och andra som är nyfikna

 

11.00-12.00

Utbildning: Fakturan är historia, det är beställningen som gäller

Här lär ni er vikten av att inleverera beställningen så fakturan matchas utan att behöva hanteras. Eller kanske bara granskas av beställaren men inte attestant. Vad är en granskare och vad är en attestant?

Föreläsare: Helena Kristiansson och Anne-Charlotte Synnes från Västerås stad
Programpunkten passar särskilt för dig som är: medarbetare i Västerås stad med inriktning inköpare och beställare

 

13.00-14.00

Föreläsning: Så gör staden affärer

Är du nyfiken på hur det fungerar med upphandling? Västerås stad berättar om hur vi gör affärer, vad lagen om offentlig upphandling (LOU) innebär, stadens upphandlingsplan och -process samt en del nyheter med mera. Du får givetvis tillfälle att ställa frågor.

Föreläsare: Matilda Lindahl från Västerås stad
Programpunkten passar särskilt för dig som är: medarbetare i Västerås stad


14.30-15.30

Utbildning: Direktupphandling

Västerås stad berättar och informerar vad en direktupphandling är, vad man som beställare behöver tänka på, gränsvärden med mera.

Föreläsare: Marie Erlandsson Åsberg och Namo Olsen från Västerås stad
Programpunkten passar särskilt för dig som är: medarbetare i Västerås stad som behöver införskaffa varor och tjänster för mindre belopp


16.00 - Dagen avslutas

Hela dagen 9.20-16.00

Kom och ställ dina frågor! Öppet för alla.

8.45–10:30

Dörrarna öppnas och näringslivsenheten bjuder på frukost. Välkommen!

Näringslivsenheten och enheten för strategiska inköp i Västerås stad berättar senaste nytt och vad som är på gång.

Cirka 9.20
Föreläsning: Göra affärer med Västerås stad - fullbokad

Seminariet har ett leverantörsperspektiv. Vi inleder med en kort introduktion till LOU och därefter kommer vi berätta om hur vi i Västerås stad arbetar med annonserade upphandlingar. Seminariet kommer även innehålla tips till dig som är eller vill bli leverantör till Västerås stad.

Föreläsare: Alexandra Löf och Malin Lundqvist från Västerås stad
Programpunkten passar särskilt för dig som är: potentiella och befintliga leverantörer


11.00-12.00

Branschdialoger Inom IT och byggbranschen

För att utveckla stadens upphandlingar behöver vi ha en dialog med företagen för att kunna göra goda och hållbara affärer. Företagen är grunden för ett bra samhälle. Vi vill träffa dig! Syftet är att inhämta synpunkter och erfarenheter från branschen av de företag som deltar.

Föreläsare: Camilla Lindström, Matilda Lindahl från Västerås stad och flera sakkunniga från fastighetsenheten från Västerås stad
Programpunkten passar särskilt för dig som är: potentiella och befintliga leverantörer


13.00-14.00

Utbildning: Hur fakturerar vi som leverantör Västerås stad?

Vill ditt företag fakturera rätt, varmt välkommen! Är det viktigt för mig som företagare att skriva referenskod eller VIP-orderreferens? Fakturan kommer ju ändå till staden! Varför testfakturerar staden?

Föreläsare: Anders Olsson och Helena Kristiansson från Västerås stad
Programpunkten passar särskilt för dig som är: befintlig leverantör


14.30-15.30

Utbildning: Mindre köp - direktupphandling

Västerås stad berättar om hur vi arbetar med direktupphandlingar och vad som är bra att tänka på för dig som vill lämna anbud med mera.

Föreläsare: Marie Erlandsson Åsberg och Namo Olsen från Västerås stad
Programpunkten passar särskilt för dig som är: solo-, mikro - och småföretag

16.00 - Dagen avslutas

Hela dagen 9.00 -16.00

Kom och ställ dina frågor! Öppet för alla.

9.00-10.00

Föreläsning: Hur offentliga affärer kan gå i cirkulär och hållbar riktning

Vikten av att den offentlig upphandling blir en del av den cirkulära ekonomin och marknaden.

Så fungerar det och tips hur man kommer igång.

Föreläsare: Ann-Sofie Granzell från CirEko
Programpunkten passar särskilt för dig som är: medarbetare i Västerås stad, företag, politik och den som är intresserad.


10.30-12.00

Föreläsning: Praktiskt återbruk - mindre snack och mer verkstad

Pelle berättar om Återbyggets resa och hur de arbetar praktiskt med återbruk idag.

Anna tar vid och berättar om affärsmodellen.

Föreläsare: Pelle Holst och Anna Lagergren från Återbygget
Programpunkten passar särskilt för dig som är: medarbetare i Västerås stad, företag, politik och den som är intresserad.


13.00-13.30

Föreläsning: Vikten av att handla rätt

Hur hittar jag mina artiklar i VIP? Vem kontaktar jag för att få mina saknade artiklar i VIP? Vem har behörighet i VIP? Vad är abonnemang och hur kan det underlätta mitt jobb?

Föreläsare: Anders Olsson och Anne-Charlotte Synnes från Västerås stad
Programpunkten passar särskilt för dig som är: medarbetare i Västerås stad som kommer i kontakt med VIP


13.45-14.15

Föreläsning: Avtalsförvaltning - exempel från en förvaltning

Fastighetsenheten berättar hur de arbetar strategiskt med avtalsförvaltning och uppföljning samt ger tips.

Föreläsare: Eleonor Ericzzon från Västerås stad
Programpunkten passar särskilt för dig som är: medarbetare inom Västerås stad, til exempel beställare, avtalscontroller, chefer med mera.

14.30-15.30

Workshop: Inköpsanalys - nyttan och processen

Nyttan och fördelarna med inköpsanalys! Nuläge och målbild.
Dialog om vad som behöver göras i de olika processtegen inklusive prioritering samt ansvarsfördelning.

Moderator: Eric Cedergren från Effso
Henrik Sandholm inleder. Övriga medverkande från Västerås stad: kategoriledare, upphandlare med flera

Programpunkten passar särskilt för dig som är: inköpssamordnare, avtalscontroller eller liknande roll, budgetansvarig, användare i spendverktyget och personer som är berörda av spenden.

Workshopen är utformad för yrkesverksamma som beskrivs ovan och dessa personer kommer få personlig information och inbjudan.


16.00
- Dagen avslutas

Hela dagen 9.00 -14.30

Kom och ställ dina frågor! Öppet för alla.

10.30-12.00

Föreläsning: Göra affärer med Västerås stad (extrainsatt!)

Seminariet har ett leverantörsperspektiv. Vi inleder med en kort introduktion till LOU och därefter kommer vi berätta om hur vi i Västerås stad arbetar med annonserade upphandlingar. Seminariet kommer även innehålla tips till dig som är eller vill bli leverantör till Västerås stad. Näringslivsenheten inleder programpunkten.

Föreläsare: Alexandra Löf och Malin Lundqvist från Västerås stad
Programpunkten passar särskilt för dig som är: potentiella och befintliga leverantörer


12.30-13.30

Föreläsning: Det ska vara lätt att handla rätt

Hur kan vi hjälpa beställare att handla mer inom avtal? Hur får ni inom VIP och upphandling reda på när verksamheter saknar varor/tjänster. Varför är det viktigt för mig som chef att ansvara för inköpen?

Föreläsare: Helena Kristiansson och Anne-Charlotte Synnes från Västerås stad
Programpunkten passar särskilt för dig som är: politiker och chefer


14.30
- Dagen avslutas

Anmälan till Inköps- och upphandlingsveckan

Sista anmälningsdag var onsdag 25 september.

Vid förhinder eller frågor, mejla till anmalanupphandlingsveckan@vasteras.se

Jörgen Sandström, digitaliseringsdirektör i Västerås stad

Jörgen Sandström, direktör för inköp och digitalisering på Västerås stad

 

 

 

Håkan Dahlgren, brottsförebyggare på Ekobrottsmyndigheten

Håkan Dahlgren, brottsförebyggare på Ekobrottsmyndigheten

Brottsförebyggande specialist på Ekobrottsmyndigheten. Har tidigare verkat som auktoriserad revisor, egenföretagare samt chef på Skatteverket.



 

Helena Kristiansson, e-handel på Västerås stad

Helena Kristiansson, e-handel på Västerås stad

Systemförvaltare för VIP sedan våren 2023. Har tidigare jobbat inom Systembolaget med utbildningar och kundfrågor i 16 år.

 



 

Anne-Charlotte Synnes, e-handel på Västerås stad

Lotta Synnes, e-handel på Västerås stad

Systemförvaltare för Västerås stads e-handelsystem (VIP) sedan hösten 2011. Har arbetat inom Västerås stad sedan 1996 med olika arbetsuppgifter, till exempel IT och ekonomi.

 

 

 

Matilda Lindahl, enheten för strategiska inköp på Västerås stad

Matilda Lindahl, enheten för strategiska inköp på Västerås stad

Matilda arbetar som områdesansvarig inom upphandling av entreprenader och tekniska konsulter. Hon har bakgrund från den privata sektorn i byggbranschen.

 

 

 

Marie Erlandsson Åsberg, Operativt inköp på Västerås stad

Marie Erlandsson Åsberg, operativt inköp på Västerås stad

Upphandlingssamordnare med ansvar för verksamhetsutveckling och direktupphandlingar i Västerås stad.

 

 

 

Namo Olsen, Operativt inköp på Västerås stad

Namo Olsen, operativt inköp på Västerås stad

Inköpare med ansvar för direktupphandlingar och inköp i Västerås stad.

 

 

 

 

Malin Lundqvist, biträdande enhetschef från Västerås stad

Malin Lundqvist, biträdande enhetschef från Västerås stad

Malin arbetar som biträdande enhetschef på enheten för strategiska inköp. Malin har en lång bakgrund som upphandlare och jurist och utbildar också inom inköp och upphandlingsfrågor.

 

 

 

Malin Lundqvist, biträdande enhetschef från Västerås stad

Alexandra Löf, upphandlare på Västerås stad

Alexandra arbetar till vardags som upphandlare på enheten för strategiska inköp inom främst tjänster och utbildar också inom inköp och upphandlingsfrågor. Alexandra driver komplexa projekt och är van att ha leverantörskontakter och är väl insatt i leverantörsperspektivet.

 

 Camilla Lindström, kategoriledare på Västerås stad

Camilla Lindström, kategoriledare på Västerås stad

Kategoriledare inom den nystartade kategorin IT på enheten för strategiska inköp i Västerås stad. Camilla har över tio års erfarenhet av offentlig upphandling och kategoriarbete inom bland annat IT, konsulter och tjänster.

 

 

Anders Olsson, e-handel på Västerås stad

Anders Olsson, e-handel på Västerås stad

Systemförvaltare för VIP sedan våren 2023. Har tidigare jobbat med affärssystem och inköpssystem inom privat och offentlig sektor i 22 år.



 

Ann-Sofie Granzell, från CirEko

Ann-Sofie Granzell, från CirEko

Grundare och operativ ordförande för intresseorganisationen CirEko samt ansvarig utgivare Cirkulära Affärer®.

 

 

 

Pelle Holst, från Återbruket

Pelle Holst, från Återbruket

Med en lång erfarenhet inom kulturellt uttryck och tio års arbete som snickare så delar Pelle med sig av sina erfarenheter som grundare av Återbygget.


Anna Lagergren, från Återbruket

Anna Lagergren, från Återbruket

Anna är utbildad inom psykologi och företagsekonomi vid Stockholms universitet och har en lång erfarenhet från affärsutveckling, ekonomi och försäljning i olika organisationer. Anna arbetar idag som affärsutvecklare på Återbygget.

 

 

 

Eleonor Ericzzon, avtalscontroller från Västerås stad

Eleonor Ericzzon, avtalscontroller från Västerås stad

Föredetta beställare som har arbetat som avtalscontroller i sex års tid. Eleonor kontrollerar att enhetens leverantörer levererar rätt och följer de krav som har ställts avtalen. Eleonor arbetar med att det ska vara lätt att göra rätt.



Eric Cedergren, projektledare inom avtalsförvaltning

Eric Cedergren, projektledare för utveckling av avtalsförvaltning genom Effso AB

Senior interimkonsult inom management och inköp.

 



Fredrik Flodin, från Upphandlingsmyndigheten

Fredrik Flodin, från Upphandlingsmyndigheten

Fredrik är sakkunnig inom styrning och organisering på Upphandlingsmyndigheten. Han har specialiserat sig på offentlig ledning med fokus på inköp och upphandling. Tidigare erfarenheter kommer från roller som inköpare, kommunal revisor, management- samt upphandlingskonsult.




Karin Kaibel, utvecklingsledare inköp och upphandling från Västerås stad

Karin Kaibel, utvecklingsledare inköp och upphandling från Västerås stad

Utvecklingsledare som arbetat inom upphandling och med avtalsförvaltning i många olika kommuner och utbildat hundratals leverantörer att göra affärer med offentlig sektor.

 

 

Vill du ta del av presentationerna i efterhand?

Mejla till anmalanupphandlingsveckan@vasteras.se och uppge vilket material som du önskar ta del av.

Kontakta oss

Karin Kaibel

Utvecklingsledare på enheten för strategiska inköp

Telefonnummer: 021- 39 14 90

karin.kaibel@vasteras.se

Malin Lundqvist

Biträdande enhetschef på enheten för strategiska inköp

Telefonnummer: 021-39 76 07

malin.lundqvist@vasteras.se

Rekommenderade kalenderhändelser

    Sidan uppdaterades den