Visa sökformulär

Kundundersökningar för bygg, mark och miljö

Vi gör en undersökning om service en gång om året. I den har vi bland annat med områden som bygglov, markupplåtelser och miljö- och hälsoskyddstillsyn.

Om resultatet av undersökningen

I NKI-servicemätning, som undersökningen heter, mäts både Nöjd-kund-index och ett antal service­faktorer. Resultatet gäller mätningen som pågick under hela 2019. Vi redovisar här lite kort för varje kategori.
Sedan 2015 svarar både företag, privat­personer och andra intressenter på frågorna i under­sökningen.

Bygglov

Nöjd-kund-index i snitt på 70. De olika service­faktorerna har följande resultat:

  • Information 69
  • Tillgänglighet 67
  • Bemötande 74
  • Kompetens 71
  • Rättssäkerhet 72
  • Effektivitet 67

Förslag till för­bättring för ökad nöjdhet är att se över rutiner för ökad effektivitet och bättre information. Det gäller fram­för allt möjlighet att komma i kontakt med rätt person. Samt in­forma­tion på webbplatsen och om processer och rutiner.

Miljö- och hälsoskyddstillsyn

Nöjd-kund-index i snitt på 75. De olika service­faktorerna har följande resultat:

  • Information 76
  • Tillgänglighet 79
  • Bemötande 83
  • Kompetens 76
  • Rättssäkerhet 78
  • Effektivitet 78

Förslag till för­bättring för ökad nöjd­het är att se över rutiner för kompetens och effektivitet. Det gäller fram­för allt möjlig­heten att för­bättra förmåga att ge råd och vägledning samt hålla tiden för handläggning.

Markupplåtelser

Nöjd-kund-index i snitt på 78. De olika service­faktorerna har följande resultat:

  • Information 76
  • Tillgänglighet 79
  • Bemötande 81
  • Kompetens 78
  • Rättssäkerhet 80
  • Effektivitet 76

Förslag till för­bättring för ökad nöjd­het är att se över rutiner kring effektivitet och information.

Stadshuset med vy från Fiskartorget

Är du intresserad av hela rapporten eller äldre undersökningar? Kontakta Maria Spennare: maria.spennare@vasteras.se, eller 021-39 51 00.

Det här händer i Västerås

Just nu finns det inga evenemang att visa här. Klicka på fler händelser för att se hela kalendern.

Nytt i Västerås

  • Ny visselblåsarfunktion i Västerås stad

    Nu finns en visselblåsarfunktion i Västerås stad, som ska underlätta för den som misstänker korruption, oegentligheter eller allvarliga missförhållanden i våra verksamheter. Visselblåsarfunktionen kan användas av vem som helst.

  • Förlängt stöd till Västerås näringsliv

    Fortsatt sänkta parkeringsavgifter i centrum, slopade avgifter för uteserveringar och hyresreducering för torghandel. Dessutom extrapengar för ogräsbekämpning i city och framkomlighetsbeskärning längs gång- och cykelvägar. Tekniska nämndens arbetsutskott beslutade på torsdagen att förlänga stödpaket...

Debug

Hjälpte informationen på denna sida dig?