Projekt och utvecklingsarbete
Västerås stad driver flera pedagogiska utvecklingsprojekt, både baserat på egna initiativ och som deltagare i nationella satsningar. Här är några exempel på projekt som är aktuella just nu.
Matematiksatsningar
Tidig samverkan under småbarnsåren
Tidiga insatser viktiga för barnet
Vi vet att tidiga insatser är viktiga för barnet. De nationella riktlinjerna trycker också på det. Forskning om hjärnans utveckling visar vikten av tidig upptäckt och tidiga insatser – de första 1000 dagarna i ett barns liv. Familjerna blir säkrare när vi från olika professioner talar samma språk.
Västerås stad och Region Västmanland samverkar
Västerås stad och Region Västmanland har sett ett behov att arbeta gemensamt kring små barn med autism eller med utvecklingsneurologiska svårigheter.
Projektet sträcker sig över tre år, 2025-2027, och omfattar:
- utbildningsinsatser
- förändring av arbetssätt
- utveckling av samverkan.
Föreningen Autism Västmanland och Riksförbundet Attention är med i projektets arbetsgrupp för värdefull kunskap och familjernas perspektiv.
Om projektet
Om projektet visar goda resultat, är planen att det ska spridas i Västerås kommun och därefter i länet. Projektet ska bidra till att öka kunskapen hos våra medarbetare, få tryggare föräldrar och barn som får bättre förutsättningar i livet. Metoden är ESDM-inspirerad (Early Start Denver Model).
Early Start Denver Model (ESDM) är en omfattande utvecklings- och beteendemässig tidig interventionsmetod för barn med autism i åldrarna 12 till 48 månader.
Målet är:
- att små barn med autism eller med utvecklingsneurologiska svårigheter får stödet de har behov av i sin naturliga miljö, till exempel i hemmet och på förskolan.
- att insatserna når fler familjer, även de som inte accepterar remiss och de barn som inte går i förskolan.
- att berörd personal och vårdnadshavare arbetar efter en gemensam modell och att man ”pratar samma språk”.
- att skapa hållbara strukturer för samverkan mellan regionala och kommunala/privata verksamheter.
Film - De första 1000 dagarna
Film från Länsstyrelsen Stockholm, De första 1000 dagarna – hur kan vi främja barns utveckling? med Anna Sarkadi, professor i socialmedicin, Uppsala universitet.
De första 1000 dagarna - hur kan vi främja barns utveckling? - Youtube

Västerås didaktikcentrum
Västerås stad har ett samarbete med Linköpings universitet som arrangerar en distansutbildning, Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem, erfarenhetsbaserad.
Den platsförlagda delen av utbildningen genomförs på fredagarna i Bäckbyhuset genom digitala föreläsningar från Linköpings universitet.
Grundlärare i fritidshem erfarenhetsbaserad, 180 hp - Linköpings universitet (liu.se)

Utbildningslokalen
I Bäckbyhuset finns en utbildningslokal med teknisk utrustning för distansundervisning, tillgång till grupprum och ett referensbibliotek.


Café och livsmedelsaffär
Det finns en Iivsmedelsaffär i närheten av utbildningslokalen och ett café, som serverar lättare luncher, i direkt anslutning till utbildningslokalen.
Hitta hit
Västerås didaktikcentrum ligger i bostadsområdet Bäckby, dit stadsbusslinje 1 går var 10 minut från Västerås resecentrum. Resan tar 19 minuter. Det går även att åka bil till Bäckbyhuset, lättast via E18. Det finns parkeringsplatser i anslutning till Bäckbyhuset.
Bodil Lövgren
Skolutvecklare på enheten för forskning och skolutveckling. Kontaktperson för matematiksatsningar.
Telefon: 021-39 34 16
bodil.lovgren@vasteras.seStina Pettersson
Enhetschef på enheten för stöd och utveckling förskola. Projektledare och kontaktperson för projektet Tidig samverkan under småbarnsåren.
Telefon: 021-39 18 05
stina.pettersson@vasteras.seMagnus Pettersson
Utvecklare på enheten för forskning och skolutveckling. Kontaktperson för frågor om Västerås didaktikcentrum.
magnus.pettersson@vasteras.se