Visa sökformulär

Kundundersökningar för bygg, mark och miljö

Vi gör en undersökning om service en gång om året. I den har vi bland annat med områden som bygglov, markupplåtelser och miljö- och hälsoskyddstillsyn.

Om resultatet av undersökningen

I NKI-servicemätning, som undersökningen heter, mäts både Nöjd-kund-index och ett antal service­faktorer. Resultatet gäller mätningen som pågick under hela 2019. Vi redovisar här lite kort för varje kategori.
Sedan 2015 svarar både företag, privat­personer och andra intressenter på frågorna i under­sökningen.

Bygglov

Nöjd-kund-index i snitt på 70. De olika service­faktorerna har följande resultat:

  • Information 69
  • Tillgänglighet 67
  • Bemötande 74
  • Kompetens 71
  • Rättssäkerhet 72
  • Effektivitet 67

Förslag till för­bättring för ökad nöjdhet är att se över rutiner för ökad effektivitet och bättre information. Det gäller fram­för allt möjlighet att komma i kontakt med rätt person. Samt in­forma­tion på webbplatsen och om processer och rutiner.

Miljö- och hälsoskyddstillsyn

Nöjd-kund-index i snitt på 75. De olika service­faktorerna har följande resultat:

  • Information 76
  • Tillgänglighet 79
  • Bemötande 83
  • Kompetens 76
  • Rättssäkerhet 78
  • Effektivitet 78

Förslag till för­bättring för ökad nöjd­het är att se över rutiner för kompetens och effektivitet. Det gäller fram­för allt möjlig­heten att för­bättra förmåga att ge råd och vägledning samt hålla tiden för handläggning.

Markupplåtelser

Nöjd-kund-index i snitt på 78. De olika service­faktorerna har följande resultat:

  • Information 76
  • Tillgänglighet 79
  • Bemötande 81
  • Kompetens 78
  • Rättssäkerhet 80
  • Effektivitet 76

Förslag till för­bättring för ökad nöjd­het är att se över rutiner kring effektivitet och information.

Stadshuset med vy från Fiskartorget

Är du intresserad av hela rapporten eller äldre undersökningar? Kontakta Maria Kaya Spennare: maria.kaya.spennare@vasteras.se, eller 021-39 51 00.

Det här händer i Västerås

  • Byggnadsnämnden sammanträder den 15 december

    Allmänhetens frågestund börjar klockan 13.00 i kommunfullmäktigesalen. Den pågår i max 15 minuter. Då kan du ställa frågor om de ärenden som tas upp på dagens sammanträde. Finns det inga frågor direkt klockan 13 startar sammanträdet och då får inga frågor ställas. Allmänheten får närvara på den öppn...

Nytt i Västerås

  • Ny ljudvandring berättar Djäknebergets historier

    Djäkneberget är ett mycket omtyckt och välbesökt område i Västerås. Här finns unik kulturmiljö och stora naturvärden. Nu lanserar Västerås stad en ljudvandring där du kan uppleva bergets historia och träffa många västeråsare som har egna minnen och en relation till berget.