Sociala medier

Här hittar du länkar till stadens Facebooksidor, Instagramkonton, bloggar och X-konton. Längre ner på sidan kan du läsa om vilka regler och riktlinjer vi följer och vad som händer med de frågor och synpunkter som kommer in till staden via sociala medier.

Västerås stads centrala konton

Övriga Facebooksidor inom Västerås stad

Bloggar

Övriga Instagramsidor inom Västerås stad

Övriga konton

Västerås stads arbete med sociala medier

Västerås stad använder sociala medier för att informera om stadens olika verksamheter, öka möjligheten till dialog och kontakt i frågor som rör kommunens ansvarsområde.

Västerås stads konton i sociala medier bevakas under kontorstid alla vardagar året runt. Vi välkomnar frågor och synpunkter inom alla de områden som hör till stadens verksamhet. Alla synpunkter och frågor som kommer in via de sociala mediekanaler som Västerås stad använder är inkomna handlingar och hanteras enligt våra normala rutiner.

Det är inte tillåtet att publicera kränkande personuppgifter på Västerås stads sidor i sociala medier. Det är inte heller tillåtet att publicera inlägg eller kommentarer med följande innehåll:

  • uppvigling, hets mot folkgrupp 
  • pornografi 
  • olaga våldsskildring 
  • material som är skyddat med upphovsrätt
  • reklam eller marknadsföring

Förutom ovanstående förbehåller vi oss rätten att rensa bland kommentarer och inlägg som inte håller sig till ämnet, uppenbart ligger utanför kommunens ansvarsområde, riskerar att sprida obekräftade uppgifter/rykten eller där vi kan misstänka att kommentaren gjorts av en profil som är falsk, kapad eller liknande.

Inlägg och kommentarer med kränkande eller otillåtet innehåll på konton som administreras av Västerås stad tas bort och i de fall då ett inlägg eller en kommentar även bryter mot kanalens regler rapporteras avsändaren till leverantören (exempelvis Facebook, Twitter, Instagram).

Vi ber dig att tänka på att Västerås stads Facebooksida är en offentlig kanal. Om du använder sidan för att komma i kontakt med Västerås stad, så överförs informationen samt personuppgifter alltid till en organisation utanför kommunen (exempelvis Facebook, Twitter, Instagram). För din egen skull rekommenderar vi dig att inte skicka känslig eller sekretesskyddad information till oss via sociala medier. Inlägg av personlig karaktär eller där den personliga integriteten kan äventyras kommer vi att ta bort. Dessa ärenden hänvisar vi i stället till våra andra kontaktvägar, exempelvis kontaktcenter@vasteras.se eller 021-39 00 00.

Information om hur vi hanterar personuppgifter

I vårt arbete med sociala medier följer vi de riktlinjer som har tagits fram av Sveriges kommuner och regioner, E-delegationen och Datainspektionen.