Ansvar och kostnadsfördelning
Att bygga ett nytt resecentrum tar tid. Flera aktörer har ansvar för olika delar i projektet.
Kostnad
%2002-BUS-TERMINAL_PLAYGROUND_webb.webp)
De totala investeringsutgifterna för att bygga resecentrum etapp 1 förväntas uppgå till totalt 1 382 miljoner kronor i kostandsläge december 2022.
Du kan läsa mer i det genomförandebeslut som togs av Kommunfullmäktige i juni 2023.
Vem ansvarar för vad?
Etapp 1:
Västerås stad ansvarar för:
- allmän plats så som torg, grönytor.
- en separat gång- och cykelväg över spår.
- delar av busstorget.
- delar av resecentrumbyggnaden.
Trafikverket ansvarar för:
- ombyggnationen av bangården och perronger.
- delar av stationshuset (inomhus bro över spår).
- plattformsförbindelser med rulltrappor, trappor och hissar till och från tågperrongerna.
- väderskydd på tågperrongerna.
- tillfällig bro över spår.
Region Västmanland ansvarar för:
- delar av busstorget.
Privat aktör ansvarar för:
- delar av resecentrumbyggnaden
Etapp 2:
Kostnaderna för etapp 2 är ännu inte satta.
Så ägs stationen
Stationen ägs av Västerås stad genom bolaget Västerås Central AB (VCAB).
Mer om Västerås nya resecentrum
Kontakta projektgruppen för Mälarporten och Nya Resecentrum
Har du frågor eller funderingar välkommen att höra av dig till oss. Vi svarar så snart vi kan!
malarporten@vasteras.se