Därför bygger vi nya resecentrum
Västerås behöver ett resecentrum som kan hantera större flöden av trafik, resenärer, besökare och personer som vill passera spåren än vad det har idag. Västerås resecentrum är en knutpunkt for både tåg och buss men även för cyklister och gående.
Ett resecentrum för ökad kapacitet
%20NYA%20RESECENTRUM%20ETAPP%201%20KOPPARBERGSV%C3%84GEN%20_BIG_PLAYTIME.webp)
Dagens resecentrum har brister i sin kapacitet, det slår Trafikverket och Västerås stad fast i en analys.
Stationshuset är för litet, det har trånga passager och en liten vänthall. Perrongerna, trapporna, rulltrapporna och hissarna är för smala och det saknas tillräckligt väderskydd på perrongerna.
Sammantaget gör det att det i rusningstrafik blir trängsel och köer i trappor, rulltrappor och hissar, särskilt vid dåligt väder då många resenärer väntar uppe i glasgången ovan spåren för att få väderskydd. Detta gör att tågen emellanåt blir försenade i Västerås och det skapar följdproblem i trafiken längs hela Mälarbanan. 2022 hade stationshuset över 5,4 miljoner besök och Trafikverket beräknar att resandet kommer att öka med så mycket som 70 procent fram till år 2040. Därför är det viktigt att öka kapaciteten för tåg.
Trafikverket och Västerås stads analys
Dagens bussterminal är inte anpassad för dagens stora antal bussresenärer. Västerås C är länets största knutpunkt för busstrafik och har för få hållplatslägen, bristfällig service och dåligt väderskydd.
För cyklister eller gående, som bara vill passera järnvägen för att ta sig mellan de östliga och de centrala delarna av Västerås är det idag onödigt krångligt och långt. Passagen över spårområdet är inte öppen dygnet runt, vilket gör att man vissa tider måste ta långa omvägar för att ta sig till andra sidan järnvägen.
Västerås växer och utvecklas
Vi blir fler i Västerås och många företag väljer att starta upp sina verksamheter här. Vi är nu fler än 160 000 invånare i Västerås och år 2050 Det innebär att knutpunkten Västerås resecentrum behöver kunna hantera:
- mycket större flöden av trafik, ökande godstransporter och persontrafik.
- fler resenärer. Befolkningen i Mälardalsregionen förväntas öka till 1,4 miljoner personer och 700 000 arbetstillfällen fram till år 2050.
- fler personer som vill passera spåren i och med de nya bostadsområdena Mälarporten, Östra hamnen, Öster Mälarstrand och Lillåudden.
Det nya resecentrumet ska klara den förväntade ökningen av resenärer för upp till 100 år framåt i tiden.
Mer om Västerås nya resecentrum
Kontakta projektgruppen för Mälarporten och Nya Resecentrum
Har du frågor eller funderingar välkommen att höra av dig till oss. Vi svarar så snart vi kan!
malarporten@vasteras.se