Arbete för att lösa resterande finansiering
Målet är att ha löst finansieringen redan innan nästa nationella plan (NTP) tas 2026. Västerås går fram med flera lösningsförslag som kan underlätta för staten att fatta beslut. Intresset för ombyggnationen är stort även hos näringslivet och andra närliggande kommuner så som Örebro, Karlstad och Stockholm, som också är beroende av bättre trafiklösningar på Mälarbanan. Västerås är också en viktig nod i den framtida tågsträckningen Oslo–Stockholm, som ska ta resenärerna mellan huvudstäderna på under 3 timmar.
– Resecentrum är ett moget objekt, detaljplanen är klar för antagande och vi är redo att börja bygga. Det är viktigt att staten förstår den nyttan som ett utbyggt resecentrum får för Västerås, för regionen och för Sverige. Vi har ett näringsliv som efterfrågar arbetskompetens, samtidigt som vi behöver bygga nya bostäder centralt, i Mälarporten och Kopparlunden. Allt det här är beroende av bättre infrastruktur, säger Sanna Edling, projektchef för Mälarporten.