Visa sökformulär

Rekryteringsprocessen

Vad händer när du har skickat in din ansökan? Här får du en överblick om hur rekryteringsprocessen går till i Västerås stad.

Så går det till

När annonsen publicerats börjar rekryteringsprocessen. I de flesta fall börjar urvalsarbetet efter att sista ansökningsdag gått ut. Sedan följer intervjuer, referenstagningar, eventuella tester och slutligen anställning. Här nedanför har vi beskrivet de olika stegen i en rekryteringsprocess. Vanligtvis får du kontinuerlig återkoppling från HR-konsulten under hela processens gång.

Rekryteringsprocessen för ledande befattningar kan skilja sig en del från det som beskrivs här. Har du frågor kring hur det ser ut går det bra att kontakta den ansvariga HR-konsulten för den specifika rekryteringen.

Ansökan

Efter att du skickat in din ansökan får du ett mejl med en bekräftelse på att vi tagit emot den. Mailet är ett automatiskt genererat mail och går inte att svara på. Skulle du inte få ett bekräftelsemail efter att du skickat in ansökan kan du gå in på din profil på offentligajobb.se för att se om din ansökan kommit iväg.

Urval

När sista ansökningsdag gått ut börjar vi urvalsarbetet. I vissa fall jobbar vi med löpande urval och går igenom ansökningarna under tiden annonsen ligger ute. Då kan du få återkoppling redan innan sista ansökningsdag har passerat. Vi går igenom alla ansökningar och är du en av de kandidater som bäst matchar kravprofilen ringer vi dig för att boka en tid för intervju. Ibland ringer vi för att göra en kortare telefonintervju eller för att stämma av något kring ditt CV. Är du inte en av de som gått vidare får du återkoppling via mejl. Vi vet hur det är att vänta på ett viktigt besked så vi strävar alltid efter att återkoppla så snart som möjligt efter att annonseringstiden gått ut.

Intervju

Du får all praktisk information inför intervjun via telefon eller mejl. Intervjuerna äger ofta rum på Rekryteringscenter eller på den arbetsplats där du ska jobba. Intervjuerna tar oftast runt 1-1,5 timme. Hur lång tid det tar innan du får återkoppling beror på när alla intervjuer är färdiga, normalt får du information kring detta under intervjun.

Referenstagning/tester

Vi ringer minst två referenser från tidigare arbetsgivare. För vissa typer av tjänster kan det vara aktuellt att även göra färdighets- och personlighetstester. Det får du i sånt fall information om under intervjun.

Anställning

När alla steg är klara gör vi en samlad bedömning utifrån alla moment i processen. Om du är en av kandidaterna som blivit kallad på intervju får du återkoppling via telefon, oavsett om du blir erbjuden anställning eller inte. Ett bra tips är att spara kontaktuppgifter från annonsen om det dyker upp några funderingar eller frågor.

Hjälpte informationen på denna sida dig?