Attendos avtal hävs – välj ny utförare inom hemvård
Äldrenämnden har beslutat att häva avtalet med Attendo Sverige AB gällande hemtjänst och hemsjukvård. Orsaken är allvarliga brister och avtalsbrott. De kunder som berörs kommer att få stöd från kommunen att välja ny utförare.

Så går bytet till
Som kund har du alltid full frihet att välja den leverantör som passar dig bäst. Leverantörer får inte försöka påverka ditt beslut genom till exempel oanmälda hembesök, telefonsamtal, brev, sms eller e-post.
Alla berörda kunder får information via brev från Västerås stad om hur de går till väga för att välja en ny utförare. De kan välja mellan privata och kommunala alternativ inom sitt hemvårdsområde. De som inte gör ett aktivt val får Västerås stad som ny leverantör.
Vi ringer dig som ännu inte valt ny leverantör
Mellan måndag 14 april och torsdag 17 april kommer vi på Västerås stad att ringa upp dig som ännu inte har valt en ny leverantör. Vi hjälper dig gärna med information och stöd så att du kan göra ett val som passar dig.
För mer information kan kunder:
- Kontakta kontaktcenter telefon: 021-39 27 25.
- Besöka kommunens webbplats för en lista över godkända utförare: Hjälp och stöd i hemmet
Det kan under en period bli längre svars- och handläggningstider.
Så påverkas kunderna
Hävningen gäller all hemtjänst och hemsjukvård som företaget bedriver i kommunen och berör cirka 900 personer. De kunder som idag har Attendo som utförare behöver välja en ny leverantör. Kunderna kommer få hjälp och stöd från kommunen att genomföra byta av utförare.
All hemtjänst- och hemsjukvårdsverksamhet kopplad till Attendo upphör senast 5 maj. Övergång till ny utförare sker i takt med att berörda kunder gör sitt omval.
Vid byte av hemtjänstutförare kommer den nya leverantören att utföra de insatser som du har beviljats i ditt biståndsbeslut. Tjänster utöver detta, som exempelvis hushållsnära tjänster (till exempel storstädning eller fönsterputsning som inte ingår i biståndsbeslutet), ansvarar du själv för att beställa via den öppna marknaden.
De vård- och omsorgsboenden som Attendo bedriver i Västerås berörs inte av beslutet.
Vi tryggar övergången till ny hemvårdsutförare
För att säkerställa en trygg övergång för kunderna har förvaltningen sedan den 20 mars arbetat i stabsläge. Det innebär att vi kraftsamlar och samordnar våra insatser för att hantera situationen på bästa möjliga sätt. Genom nära samarbete och kontinuerlig dialog arbetar vi för att alla kunder ska ha gjort sitt val av ny hemvårdsutförare, så att uppdragen kan påbörjas enligt plan senast den 6 maj.
En av våra prioriteringar är att du som kund får det stöd du behöver för att göra ditt val. Ingen ska behöva känna oro inför sin framtida vård och omsorg. Våra medarbetare finns tillgängliga för att svara på frågor och hjälpa till i processen.
Sök jobb inom hemvård
Västerås stad har alltid behov av kompetenta medarbetare. Du som är intresserade är välkommen att söka de tjänster som vi går ut med i stadens kanaler. Nedan finns länkar till de tjänster som är aktuella just nu:
Omvårdnadspersonal till hemtjänst
Avdelningschefer inom hemtjänst
Sjuksköterskor hemsjukvård
Kontakt
Har du frågor eller funderingar kring att söka jobb inom hemtjänst kan du kontakta oss på: rekrytering.vof@vasteras.se
Uppföljningar ska säkra kvaliteten
Västerås stad gör löpande uppföljningar för att säkra att verksamheten håller den kvalitet som avtalen säger. Utöver att säkra kvalitet handlar det också om att säkerställa att kommunen inte utsätts för välfärdsbrott.
Frågor?
Kontakta Västerås stads kontaktcenter på telefon 021-39 27 25.
Information på andra språk
Rekommenderade nyheter
Sidan uppdaterades den