Västeråslärare får uppmärksamhet för forskning om klassrumsdialog

Carolina Jonsson, förstelärare i engelska på Widénska gymnasiet, har deltagit i ett forskningsprojekt i samarbete med Mälardalens universitet. Genom att analysera videoinspelningar från sin egen undervisning har hon fått nya insikter i hur elever lär – och arbetet har nu uppmärksammats både nationellt och internationellt.

Läraren Carolina i skolkorridor med boken i handen

Läraren Carolina har deltagit i forskningsprojekt som har fått uppmärksamhet. Fotograf: Stefan Borg, Widénska gymnasiet, Västerås stad.

Forskningsprojektet har genomförts tillsammans med professor Olcay Sert och bygger på metoden Collaborative Action Research (CAR), där lärare och forskare samarbetar för att utveckla undervisningen genom planering, observation och reflektion. Syftet har varit att bättre förstå hur kommunikationen i klassrummet påverkar lärandet.

– Det här har förändrat hela mitt sätt att undervisa. Jag kunde se vad som fungerade och vad som behövde utvecklas. Det gav mig helt nya perspektiv, säger Carolina Jonsson.

Ett av de mer oväntade resultaten var att elevernas växling mellan svenska och engelska kunde stödja inlärningen – något som påverkat hur Carolina arbetar i klassrummet idag. Hennes resultat har presenterats vid en nationell konferens och i ett internationellt bokkapitel, och hon har även blivit kontaktad av ett universitet i USA som visat intresse för forskningen.


Rekommenderade nyheter

    Sidan uppdaterades den