Trygghetsskapande teknik på vård- och omsorgsboende
Trygghetsskapande teknik är moderna lösningar som ger dig som bor på ett vård- och omsorgsboende ökad trygghet och självständighet.
Teknik anpassat för dig som boende
Alla vård- och omsorgsboenden i Västerås använder idag olika former av trygghetsskapande teknik. De är anpassade efter dina behov och i samråd med vårdpersonalen på boendet.
Exempel på trygghetsskapande teknik
- Larmknapp – Bärs på handleden eller runt halsen för att larma personalen.
- Sensorer – Upptäcker rörelse eller fall och larmar personal vid behov.
- Kamera – Används för trygg tillsyn utan att störa dig.
Kamera i varje lägenhet
Varje lägenhet har en kamera, ibland kallad trygghetskamera eller nattkamera. Den har två funktioner som används för olika syften. Kameran aktiveras bara efter en individuell bedömning och i samråd med dig.
Bra att veta:
- Kameran slås aldrig på automatiskt. Ett aktivt val måste alltid göras av personalen för att kameran ska starta.
- Inga bilder eller filmer sparas.
- Kameran spelar inte in ljud.
Kamera som larmar vid avvikande rörelse
Kameran känner av hur du rör dig i rummet med hjälp av infrarött ljus. Om du ramlar och ligger på golvet känner kameran av det och larmar. Personalen kan då aktivera kameran med sin mobiltelefon och se video i realtid.
Kamera för tillsyn på natten
Hjälper till att skapa en trygg och ostörd nattsömn för dig som boende. Den används bara vid planerad tillsyn eller larm.
Film om hur kamera på natten fungerar

Har du frågor?
Kontakta ditt vård- och omsorgsboende för mer information om trygghetsskapande teknik.
Västeråsmodellen
Västerås vård- och omsorgsboenden använder trygghetsskapande teknik i kombination med arbetsmetoder och boendemiljö baserat på Västeråsmodellen. Det är en modell framtagen i dialog med de boende, anhöriga och personal.
Kontaktcenter för äldre och personer med funktionsnedsättning
Kontaktcenter hjälper dig med frågor som rör hemtjänst, bostadsanpassning och boenden och övrig hjälp till äldre och personer med funktionsnedsättning.
Vi värnar om dina synpunkter. De är en viktig del i vårt utvecklingsarbete och hos oss är det Kontaktcenter som tar emot dessa. Vänligen fyll i formuläret för att vidarebefordra dina synpunkter på verksamheten. Tack!
Besöksadress: Stadshusentrén, Fiskartorget Öppettider: Vardagar klockan 08.00-16.30. Telefonnummer: 021-39 27 25
kontaktcenter@vasteras.se