Boenden för personer med funktionsnedsättning

Du som har en funktionsnedsättning kan behöva extra hjälp och stöd. Då kan du flytta till ett boende med särskild service.

För vem

För vem?

Det är dina behov som bestämmer valet av bostadsform och hur stödet i bostaden utformas. Biståndshandläggarna utreder vad du har för behov och avgör om du har rätt till boende med särskild service, och i så fall vilken typ.

För dig med en intellektuell funktionsnedsättning

Servicebostad kan fungera bra för dig som har visst behov av stöd, men också klarar en hel del själv. Servicebostäder består av ett antal lägenheter i vanliga bostadsområden, och är ett slags mellanform mellan eget boende och boende i gruppbostad. Du bor i en egen lägenhet men har tillgång till personal och service hela eller delar av dygnet. Det finns också gemensamma lokaler där du kan umgås med andra som bor i huset.

Servicebostäder

Gruppbostad är ett bra alternativ för dig som behöver mycket stöd och hjälp i din vardag och som behöver ha personal i närheten dygnet runt. En gruppbostad består av ett antal mindre lägenheter (4-6 stycken) grupperade kring gemensamma utrymmen. Varje lägenhet är komplett med eget kök och badrum. När du bor i gruppbostad kan du också delta i fritidsaktiviteter tillsammans med de andra boende.

Gruppbostäder

För dig med en psykisk funktionsnedsättning

Boendena består av flera lägenheter. Stödet är individuellt anpassat efter behov.

Boenden för dig med en psykisk funktionsnedsättning

Så här gör du

Hur går det till?

Steg 1

Du ansöker om boende hos Västerås stads biståndshandläggare. Du som är under 65 ska använda ansökningsblanketten för insatser enligt LSS. Du som är över 65 ska använda ansökningsblanketten för bistånd enligt Socialtjänstlagen.

Begäran om insatser enligt LSS, ansökan Word, 298 kB.

Bistånd enligt socialtjänstlagen, ansökan Word, 203 kB.

Steg 2

När din ansökan har kommit in kontaktar en handläggare dig för att ni tillsammans ska utreda vad du har för behov av stöd och hjälp. När utredningen är klar får du ett beslut.

Steg 3

Om du får avslag och inte är nöjd med beslutet har du rätt att överklaga. Din biståndshandläggare kan hjälpa dig med detta. Din överklagan måste ha kommit in till Västerås stad inom tre veckor från att du har fått beskedet.

Information om hur du överklagar ett beslut




Kontakta oss

Kontaktcenter för äldre och personer med funktionsnedsättning

Kontaktcenter hjälper dig med frågor som rör hemtjänst, bostadsanpassning och boenden och övrig hjälp till äldre och personer med funktionsnedsättning.

Vi värnar om dina synpunkter. De är en viktig del i vårt utvecklingsarbete och hos oss är det Kontaktcenter som tar emot dessa. Vänligen fyll i formuläret för att vidarebefordra dina synpunkter på verksamheten. Tack!

Formulär för synpunkter och klagomål

Besöksadress: Stadshusentrén, Fiskartorget Öppettider: Vardagar klockan 08.00-16.30. Telefonnummer: 021-39 27 25

kontaktcenter@vasteras.se

Kontaktcenter för äldre och personer med funktionsnedsättning

Kontaktcenter hjälper dig med frågor som rör hemtjänst, bostadsanpassning och boenden och övrig hjälp till äldre och personer med funktionsnedsättning.

Telefonnummer: 021-39 27 25

kontaktcenter@vasteras.se