Nu kan du söka plats på kollo
Nu är ansökan öppen för Västerås stads sommarkollon. Fram till den 2 mars är det möjligt att söka plats för barn i årskurs 1–6. Vi anpassar verksamheten efter eventuella restriktioner med anledning av coronapandemin.
Du som har en funktionsnedsättning kan behöva extra hjälp och stöd. Då kan du flytta till ett boende med särskild service.
Det är dina behov som bestämmer valet av bostadsform och hur stödet i bostaden utformas. Biståndshandläggarna utreder vad du har för behov och avgör om du har rätt till boende med särskild service, och i så fall vilken typ.
Ring 021-39 27 25
Servicebostad kan fungera bra för dig som har visst behov av stöd, men också klarar en hel del själv. Servicebostäder består av ett antal lägenheter i vanliga bostadsområden, och är ett slags mellanform mellan eget boende och boende i gruppbostad. Du bor i en egen lägenhet men har tillgång till personal och service hela eller delar av dygnet. Det finns också gemensamma lokaler där du kan umgås med andra som bor i huset.
Gruppbostad är ett bra alternativ för dig som behöver mycket stöd och hjälp i din vardag och som behöver ha personal i närheten dygnet runt. En gruppbostad består av ett antal mindre lägenheter (6–8 stycken) grupperade kring gemensamma utrymmen. Varje lägenhet är komplett med eget kök och badrum. När du bor i gruppbostad kan du också delta i fritidsaktiviteter tillsammans med de andra boende.
Boendena består av flera lägenheter. Stödet är individuellt anpassat efter behov.
Du ansöker om boende hos Västerås stads biståndshandläggare. Du som är under 65 ska använda ansökningsblanketten för insatser enligt LSS. Du som är över 65 ska använda ansökningsblanketten för bistånd enligt Socialtjänstlagen.
När din ansökan har kommit in kontaktar en handläggare dig för att ni tillsammans ska utreda vad du har för behov av stöd och hjälp. När utredningen är klar får du ett beslut.
Om du får avslag och inte är nöjd med beslutet har du rätt att överklaga. Din biståndshandläggare kan hjälpa dig med detta. Din överklagan måste ha kommit in till Västerås stad inom tre veckor från att du har fått beskedet.
Information om hur du överklagar ett beslut
Kontaktcenter hjälper dig med frågor som rör hemtjänst, bostadsanpassning och boenden och övrig hjälp till äldre och personer med funktionsnedsättning.
Öppettider: Vardagar 07:30-17:00
Besöksadress: Stadshusentrén, Fiskartorget
Du når din handläggare via Kontaktcenter.
Telefonnummer: 021-39 27 25
Ombudsman för äldre och personer med funktionsnedsättning
Kontakta Johan Crusefalk om du vill:
Telefonnummer: 021-39 39 50