Redovisa och komplettera utförd assistans
Västerås stad ger ekonomiskt stöd för faktiska kostnader för beviljade assistanstimmar i enlighet med beslut tagna av kommunen enligt 9 § 2 Lag (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS).
Ersättningsbelopp
- Under 2025 är ersättningen 342,60 kronor per timme
- Under 2024 var ersättningen 332,60 kronor per timme
Vem kan begära ersättning?
Det är du som tar emot assistansen, du som är rättslig företrädare för den som tar emot assistansen eller du som blivit utsedd av den som tar emot assistansen genom fullmakt som kan begära ekonomiskt stöd.
Bra att veta
Västerås stad granskar inkommen redovisning i enlighet med gällande bestämmelser i Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS. Det innebär bland annat att vi granskar att utförd personlig assistans överensstämmer med enskilds beslut om personlig assistans.
I vissa situationer betalar vi inte ut ersättning för utförd assistans i enlighet med 9 d § LSS för assistans som utförts av någon
- som inte har fyllt 18 år,
- som är bosatt utanför europeiska ekonomiska samarbetsområdet,
- som till följd av sjukdom, ålderdom eller liknande orsak saknar förmåga att utföra arbete som personlig assistent, eller
- på arbetstid som överstiger den tid som anges i 2-4 § lagen (1970:943) om arbetstid m.m. i husligt arbete, 5-10 b § arbetstidslagen (1982:673) eller kollektivavtal som uppfyller kraven i 3 § arbetstidslagen. Lag (2012:930).
När redovisningen har granskats fattas ett beslut om godkänd eller ej godkänd redovisning. Beslutet kan överklagas till Förvaltningsrätten.
Vid felaktig redovisning får du återbetala ekonomisk ersättning
Enligt 12 § LSS får kommunen besluta om återbetalning av ekonomiskt stöd som kommunen beviljat enligt 9 § 2, om den som erhållit stödet eller hans eller hennes ställföreträdare genom att lämna oriktiga uppgifter eller på annat sätt har förorsakat att det ekonomiska stödet har lämnats felaktigt eller med för högt belopp. Detsamma gäller om det ekonomiska stödet annars har lämnats felaktigt eller med ett för högt belopp och den som erhållit stödet eller hans eller hennes ställföreträdare skäligen borde ha insett detta.
Så här redovisar du utförd assistans
Tillhör du ett assistansbolag eller är du egen arbetsgivare? Klicka på plustecknet vid den rubrik som gäller för dig för att läsa mer.
Personlig assistans
Kontakta oss när du har frågor om redovisningen av utförd personlig assistans.
Observera! Tänk på att inte skicka personuppgifter. I sådana fall behöver du beställa Sefos av oss, som är en krypterad mejltjänst.
Postadress:
Västerås stad, Vård och omsorgsförvaltningen,
Enheten för kontroll och granskning,
721 87 Västerås
Mejla oss på:
vof.assistans@vasteras.se

