Bostadsanpassning
Du som har en varaktig funktionsnedsättning kan söka bidrag för att anpassa din bostad. Du kan också få bidrag för reparation, service och besiktning av vissa anpassningar som redan gjorts.
Hyresvärdar och fastighetsägare kan söka bidra för att återställa tidigare bostadsanpassningar.
Så går ansökan till

Förbered ansökan
Kontakta intygsskrivare för att få en bedömning i din bostad.
Ta reda på vilka handlingar du behöver skicka in tillsammans med din ansökan.
Ordna de handlingar som behövs till din ansökan så att du kan skicka in dem tillsammans med ansökningsblanketten.

Ansök
Var noggrann när du fyller i ansökningsblanketten.
Instruktioner som hjälper dig att fylla i blanketten rätt finns tillsammans med ansökningsblanketten.

Ansökan behandlas
När vi fått in din ansökan får du ett brev från oss som bekräftar att vi har tagit emot den.
Om uppgifter saknas kommer vi att be dig komplettera din ansökan. Behöver vi göra ett hembesök bokar vi det med dig.
Vill du veta vad som händer i ditt ärende kan du kontakta din handläggare.

Beslut
När vi utrett alla förutsättningarna för din ansökan fattar vi ett beslut och meddelar dig.
Du får besked via post oavsett om vi beviljar din ansökan eller avslår den.

Utförande
Det är du som fått bidraget som ansvarar för att anpassningen utförs. För att vi ska betala ut bidraget behöver du styrka att den är gjord. Det gäller oavsett om du har beställt anpassningen av ett företag eller genomfört den själv.
Styrk kostnaden genom att skicka kvitto på materialinköp eller faktura på utförd anpassning.

Utbetalning
Kontakta oss när arbetet är klart. Vi betalar ut bidraget genom att ersätta dig för dina utlägg eller betalar fakturan från företaget du anlitat.
Vi kontrollerar att arbetet är rätt utfört innan vi betalar ut bidraget.
Blanketter och e-tjänst
- Länk till e-ansökan
Länk till annan webbplats.
- Blankett för ansökan
Word, 276 kB, öppnas i nytt fönster.
- Blankett för fullmakt
Word, 188 kB, öppnas i nytt fönster.
- Blankett för ansökan om återställningsbidrag
Pdf, 117.4 kB, öppnas i nytt fönster.
- Blankett för ansökan om reparationsbidrag
Pdf, 194.6 kB.
- Blankett för medgivande till bostadsanpassning från nyttjanderättshavare
Pdf, 65.5 kB.
- Blankett för medgivande från fastighetsägare
Pdf, 66.3 kB.
Behöver du hjälp att skriva ut blanketterna? Kontakta kontaktcenter, 021-39 27 25
Vanliga frågor
Kontakta oss
Kontaktcenter för äldre och personer med funktionsnedsättning
Kontaktcenter hjälper dig med frågor som rör hemtjänst, bostadsanpassning och boenden och övrig hjälp till äldre och personer med funktionsnedsättning.
Besöksadress: Stadshusentrén, Fiskartorget
Öppettider: Vardagar klockan 08.00-16.30.
Via formulär: Kontaktformulär Länk till annan webbplats.
Telefonnummer: 021-39 27 25
kontaktcenter@vasteras.se