Bostadsanpassning
Du som har en varaktig funktionsnedsättning kan söka bidrag för att anpassa din bostad. Du kan också få bidrag för reparation, service och besiktning av vissa anpassningar som redan gjorts.
Hyresvärdar och bostadsrättsföreningar kan söka bidrag för att återställa vissa tidigare bostadsanpassningar.
Så går ansökan till
Förbered ansökan
Kontakta intygsskrivare för att få en bedömning i din bostad.
Ta reda på vilka handlingar du behöver skicka in tillsammans med din ansökan.
Ordna de handlingar som behövs till din ansökan så att du kan skicka in dem tillsammans med ansökningsblanketten.
Ansök
Var noggrann när du fyller i ansökningsblanketten.
Instruktioner som hjälper dig att fylla i blanketten finns tillsammans med ansökningsblanketten.
Ansökan behandlas
När vi fått in din ansökan får du ett brev från oss som bekräftar att vi har tagit emot den.
Om uppgifter saknas kommer vi att be dig komplettera din ansökan. Behöver vi göra ett hembesök bokar vi det med dig.
Vill du veta vad som händer i ditt ärende kan du kontakta din handläggare.
Beslut
När vi utrett förutsättningarna för din ansökan fattar vi ett beslut och meddelar dig.
Du får besked via post oavsett om din ansökan beviljas eller avslås.
Utförande
Det är du som fått bidraget som ansvarar för att anpassningen utförs. För att vi ska betala ut bidraget behöver du visa att den är gjord. Det gäller oavsett om du har beställt anpassningen av ett företag eller genomfört den själv.
Redovisa kostnaden genom att skicka kvitto på materialinköp eller faktura på utförd anpassning.
Utbetalning
Kontakta oss när arbetet är klart. Vi betalar ut beviljat bidragsbelopp till dig.
Vi kontrollerar att arbetet är rätt utfört innan vi betalar ut bidraget.
Blanketter och e-tjänst
- Länk till e-ansökan
- Blankett för ansökan Word, 276 kB.
- Blankett för fullmakt Word, 188 kB.
- Blankett för ansökan om återställningsbidrag Pdf, 117.4 kB.
- Blankett för ansökan om reparationsbidrag Pdf, 194.6 kB.
- Blankett för medgivande till bostadsanpassning från nyttjanderättshavare Pdf, 65.5 kB.
- Blankett för medgivande från fastighetsägare Pdf, 66.3 kB.
Behöver du hjälp att skriva ut blanketterna? Kontakta kontaktcenter, 021-39 27 25
Vanliga frågor
Kontakta oss
Kontaktcenter för äldre och personer med funktionsnedsättning
Kontaktcenter hjälper dig med frågor som rör hemtjänst, bostadsanpassning och boenden och övrig hjälp till äldre och personer med funktionsnedsättning.
Vi värnar om dina synpunkter. De är en viktig del i vårt utvecklingsarbete och hos oss är det Kontaktcenter som tar emot dessa. Vänligen fyll i formuläret för att vidarebefordra dina synpunkter på verksamheten. Tack!
Besöksadress: Stadshusentrén, Fiskartorget Öppettider: Vardagar klockan 08.00-16.30. Telefonnummer: 021-39 27 25
kontaktcenter@vasteras.se