Bidrag för bostadsanpassning
Har du en långvarig funktionsnedsättning kan du få bidrag för att anpassa din permanenta bostad, så att du kan ta dig in och ut ur hemmet, röra dig mellan rummen, sköta din hygien och laga mat.
Vilken bostadsanpassning kan jag få?
Anpassningen gäller din bostads fasta funktioner som normalt inte tas med vid flytt. Du ansvarar själv för underhåll av din anpassning.
Exempel på bostadsanpassning:
- anpassning av trösklar
- montering av stödhandtag
- breddning av dörröppningar
- anpassning av duschplats
- montering av ramp
- installering av hiss
Det här täcker bidraget
Bidraget täcker kostnader för standardmaterial, arbetstid och den enklaste anpassningen som uppfyller byggkraven. Om du väljer dyrare material eller en mer avancerad lösning står du själv för mellanskillnaden. ROT-avdrag kan inte kombineras med bostadsanpassningsbidrag.
Så här ansöker du
1. Förbered handlingar som ska vara med i ansökan
Intyg från medicinskt sakkunnig person
Behovet av bostadsanpassning behöver styrkas med ett intyg från en medicinskt sakkunnig person som gjort en bedömning på plats i ditt hem. Den som skriver intyget kan till exempel vara en arbetsterapeut, fysioterapeut/sjukgymnast eller läkare. Intyget ska beskriva din diagnos och funktionsnedsättning samt behovet av anpassningen.
Västerås stads kontaktcenter kan hjälpa dig komma i kontakt med en intygsskrivare.
Medgivande från fastighetsägare
Om du hyr din bostad eller bor i bostadsrätt och har behov av anpassning i allmänna utrymmen måste fastighetsägaren godkänna anpassningen för att du ska få bidrag. Fastighetsägaren och du kan även komma överens om att bidraget överlåts till fastighetsägaren, som då blir ägare av anpassningsåtgärden och ansvarar för underhåll och reparationer.
Medgivande från andra i bostaden
Om du bor tillsammans med någon eller om det finns andra personer som har rätt att använda bostaden måste dessa personer godkänna att anpassningen får utföras.
Blankett för medgivande till bostadsanpassning från nyttjanderättshavare Pdf, 65.5 kB.
Bygglov och bygganmälan
För att utföra en bostadsanpassning kan du behöva ansöka om bygglov eller göra en bygganmälan. Installation av hiss behöver alltid en bygganmälan.
2. Fyll i och skicka in ansökan
Du gör en ansökan om bidrag för bostadsanpassning via e-tjänst eller blankett.
Tänk på att fylla i samtliga obligatoriska fält och att skicka med alla handlingar som ska vara med i ansökan. Om du behöver komplettera den i efterhand kommer det att ta längre tid innan handläggning kan påbörjas. Om du ansöker via e-tjänsten kan du bifoga intyg och övriga handlingar digitalt.
3. Beslut och utförande
När vi utrett din ansökan får du ett skriftligt beslut hemskickat till dig. Oftast får du beslutet inom tre månader efter att alla handlingar inkommit till oss. Beslutet går att överklaga. Behöver vi göra ett hembesök bokar vi det med dig.
Du som får bidraget ansvarar för att anpassningen utförs och att det görs enligt Boverkets byggregler. Om arbetet inte följer villkoren kan vi inte betala ut bidraget till dig.
Behöver du hjälp att beställa anpassning av ett företag?
Om du behöver hjälp att beställa anpassningen av ett företag kan du skicka en skriftlig fullmakt till bostadsanpassningens handläggare.
Konsumenttjänstlagen gäller för alla anpassningar som du beställt med ditt bidrag. Vid reklamationer kontaktar du själv företaget som utfört arbetet.
4. Utbetalning
För att vi ska betala ut bidraget behöver du visa att anpassningen är utförd. Det gäller oavsett om du beställt anpassningen av ett företag eller utfört den själv. Du redovisar kostnaden genom att skicka in en kopia på kvitto av materialinköp eller faktura på utförd anpassning. Om du skrivit under en fullmakt skickas fakturan direkt från företaget till bostadsanpassningens handläggare.
Bidraget betalas ut när anpassningen är installerad, arbetet är kontrollerat och godkänt, och fakturan har skickats in.
För fastighetsägare och intygsskrivare
Kontaktcenter för äldre och personer med funktionsnedsättning
Kontaktcenter hjälper dig med frågor som rör hemtjänst, bostadsanpassning och boenden och övrig hjälp till äldre och personer med funktionsnedsättning.
Vi värnar om dina synpunkter. De är en viktig del i vårt utvecklingsarbete och hos oss är det Kontaktcenter som tar emot dessa. Vänligen fyll i formuläret för att vidarebefordra dina synpunkter på verksamheten. Tack!
Besöksadress: Stadshusentrén, Fiskartorget Öppettider: Vardagar klockan 08.00-16.30. Telefonnummer: 021-39 27 25
kontaktcenter@vasteras.se