Ansökningsblankett
Du gör en ansökan av bostadsanpassning via pappersblankett eller e-ansökan.
Var noggrann när du fyller i blanketten. Vissa delar av blanketten är obligatoriska att fylla i. Om ansökningsblanketten behöver kompletteras kommer det att ta längre tid innan du kan få ett beslut.
Länk till ansökningsblankett
Word, 276 kB.
Länk till e-ansökan
Länk till annan webbplats.
Intyg från medicinskt sakkunnig
Utan intyg från en medicinskt sakkunnig kan vi inte bedöma din ansökan.
Ditt intyg behöver skrivas av någon som:
- har träffat dig och bedömt ditt behov av bostadsanpassning
- har medicinsk kompetens att bedöma din funktionsnedsättning och konsekvenserna av den. Det kan vara till exempel arbetsterapeut, fysioterapeut eller läkare.
I vissa fall kan det krävas intyg från en sakkunnig med specialistkompetens inom exempelvis synnedsättning, hörselnedsättning, psykisk funktionsnedsättning eller allergi
Läs mer om intyg från medicinskt sakkunnig
Medgivande från fastighetsägare
Om du hyr en bostad eller bor i en bostadsrätt måste fastighetsägaren godkänna bostadsanpassningen för att du ska kunna få bidrag. Godkännandet ska vara skriftligt och det ska framgå att fastighetsägaren inte kräver att bostaden ska återställas när du flyttar ut.
Du behöver inte skicka in ett godkännande om det är du själv som äger det småhus eller den villa som du bor i.
Läs mer om fastighetsägarens medgivande för anpassning av bostad
Länk till blankett för ägarmedgivande
Pdf, 66.3 kB.
Medgivande från annan nyttjanderättshavare
Om du bor tillsammans med någon eller om det finns andra personer som har rätt att använda bostaden måste dessa personer godkänna att anpassningen får göras. Dessa personer kallas för nyttjanderättshavare. Medgivandet ska vara skriftligt och det ska framgå att det inte finns krav på att bostaden ska återställas när du flyttar ut.
Om du ansöker digitalt behöver du skicka in en separat blankett med nyttjanderättshavarens godkännande.
Länk till blankett Medgivande till bostadsanpassning från nyttjanderättshavare
Pdf, 65.5 kB.
Behöver du bygglov?
Du kan behöva söka bygglov eller göra en bygganmälan. Ta reda på om anpassningen, reparationen eller återställningen av tidigare anpassningar kräver bygglov eller bygganmälan.
Läs mer om bygglov
Om du söker i efterhand
Du kan söka bidrag efter att anpassningen är gjord. Du ansöker på samma sätt oavsett om du söker före eller efter anpassningen är utförd. Det medicinska intyget ska styrka att du behövde anpassningen innan den gjordes.
Du behöver också skicka in:
- kopia på kvitton på köpt material
- kopia på faktura för utfört arbete
- dokumentation på hur bostaden såg ut före och efter ombyggnaden, gärna fotografier
- eventuellt beslut på beviljat bygglov.
Vad händer efter att du skickat in din ansökan?
När vi på bostadsanpassningen fått in din ansökan får du ett brev som bekräftar att vi har tagit emot den. Om din ansökan saknar något kommer vi be dig komplettera den med de uppgifter som saknas. I vissa fall kan vi behöva veta mer än vad som står i din ansökan och då kan vi behöva göra ett hembesök.
När vi utrett din ansökan fattar vi ett beslut och meddelar dig. Oftast får du beslutet inom tre månader efter att alla blanketter, intyg och medgivande kommit in till oss. Du får besked via post oavsett om vi beviljar din ansökan eller avslår den. Beslut om bostadsanpassningsbidrag går att överklaga. Information om hur det går till skickas med i brevet med ditt beslut.