Bidrag för reparation, service och besiktning
Du som tidigare fått bostadsanpassning kan ansöka om bidrag för reparation av tekniskt avancerade anpassningar. Du kan också få bidrag för service och besiktning av hissinstallationer.
Vad kan jag få bidrag för?
Bidrag för reparationer, service eller besiktning betalas endast ut till dig som fått och är i fortsatt behov av din bostadsanpassning. Vi kan i vissa fall efterfråga ett nytt intyg från en medicinskt sakkunnig person.
Du kan få bidrag om:
- Anpassningen gått sönder och du fortfarande har behov av den. Till exempel dörrautomatik, trapphiss, spisvakt, höj- och sänkbar inredning.
- Anpassningen har utsatts för onormalt slitage på grund av din funktionsnedsättning eller hjälpmedel.
Du får inte bidrag för fel som beror på felaktigt användande eller enklare åtgärder som batteribyten, avstängd knapp på dörrautomatik eller intryckt nödstopp på hiss. Du får heller inte bidrag för vissa åtgärder som tidigare installerats som en anpassning, till exempel blandare eller inbyggnadsugn.
Beställ reparation av din anpassning
Du beställer reparationen själv, gärna av det företag som utförde anpassningen eftersom det kan finnas garanti eller reklamationsrätt.
Om reparationen är omfattande kan du först hämta in en offert eller ett kostnadsförslag från företaget. Bifoga sedan offerten med din ansökan och invänta beslut från bostadsanpassningen innan du beställer reparationen.
Service och besiktning av hiss
Du ansvarar för att ordna service- och besiktningsavtal, gärna av det företag som installerade hissen. Service ska ske årligen och besiktning ska ske vartannat år.
Ansök om bidrag
Du betalar själv fakturan till det företag du anlitat. Du ansöker sedan via e-tjänst eller blankett. Bifoga kopia av fakturan som visar vad som var fel och vilka åtgärder som utförts.
Kontakta oss
Kontaktcenter för äldre och personer med funktionsnedsättning
Kontaktcenter hjälper dig med frågor som rör hemtjänst, bostadsanpassning och boenden och övrig hjälp till äldre och personer med funktionsnedsättning.
Vi värnar om dina synpunkter. De är en viktig del i vårt utvecklingsarbete och hos oss är det Kontaktcenter som tar emot dessa. Vänligen fyll i formuläret för att vidarebefordra dina synpunkter på verksamheten. Tack!
Besöksadress: Stadshusentrén, Fiskartorget Öppettider: Vardagar klockan 08.00-16.30. Telefonnummer: 021-39 27 25
kontaktcenter@vasteras.se