Intyg från medicinskt sakkunnig
Behovet av bostadsanpassning behöver styrkas med ett intyg från en medicinskt sakkunnig. Den som skriver intyget behöver uppfylla villkoren för behöriga intygsskrivare.
Tänk på följande:
- intyget skrivs på begäran av dig som ska söka bidrag för bostadsanpassning
- den medicinskt sakkunniga som skriver intyget ska beskriva vilken diagnos och funktionsnedsättning du har och bedöma behovet av anpassning
- intyget ska vara signerat av intygsskrivaren. Om intyget signeras elektroniskt måste det vara synligt på intyget.
Behörig intygsskrivare ska ha:
- träffat dig som ska söka bidrag om bostadsanpassning
- kompetens att bedöma behovet av anpassningen.
Intygsskrivaren kan till exempel jobba som:
- arbetsterapeut
- fysioterapeut/sjukgymnast
- läkare.
I vissa fall kan det krävas intyg från en sakkunnig med specialistkompetens, till exempel inom:
- synnedsättning
- hörselnedsättning
- psykisk funktionsnedsättning
- allergi.
Kontakta oss
Kontaktcenter för äldre och personer med funktionsnedsättning
Kontaktcenter hjälper dig med frågor som rör hemtjänst, bostadsanpassning och boenden och övrig hjälp till äldre och personer med funktionsnedsättning.
Vi värnar om dina synpunkter. De är en viktig del i vårt utvecklingsarbete och hos oss är det Kontaktcenter som tar emot dessa. Vänligen fyll i formuläret för att vidarebefordra dina synpunkter på verksamheten. Tack!
Besöksadress: Stadshusentrén, Fiskartorget Öppettider: Vardagar klockan 08.00-16.30. Telefonnummer: 021-39 27 25
kontaktcenter@vasteras.se