Installation av digitala lås
Kostar det något?
Nej, låsen kostar inget för dig som fastighetsägare, inte heller för de som bor i huset. Det digitala låset samt montering, demontering, service och underhåll bekostas av Västerås stad.
Krävs det något medgivande?
Ja, Västerås stad behöver ett medgivande från dig som är fastighetsägare innan vi gör någon installation på portar, entréer, tvättstugor och soprum. Vi kontaktar dig innan installation görs.
Blankett för medgivande om digitala lås, för fastighetsägare
Blir det någon åverkan på dörrar?
Nej, ingen åverkan görs på dörr, entré, port eller annan passage där det digitala låset monteras. Låset monteras på insidan av dörren, entrén eller porten. Monteringen på entréer och portar kommer inte att synas alls.
För portar görs montering i huvudsak i dörrkarmen tillsammans med hålrummet som finns för elslutblecket, alternativt tillsammans med dörrautomatik eller i undertak (Main entrance).
Påverkar det hemförsäkringen?
Nej, det digitala låset förändrar inte försäkringsskyddet (skalskyddet) för de som bor i fastigheten eller på fastigheten.
Det befintliga låset är helt oförändrat efter monteringen. Låsen är klassade enligt SSF3522, SSF1091 och SSF1075.
Hur lång tid tar monteringen?
Det är enkelt att montera låsen, det tar cirka 10–20 minuter.
Passar de digitala låsen på alla dörrar?
Låsen passar på mer än 95 procent av alla dörrar. Låsen kan monteras på låskistor som normalt anses som svåra. Till exempel ASSA 560, ASSA 8765, ASSA 310, samt ASSA 2000 Evo säkerhetslås.
De digitala låsens funktion
Vår fastighets strömförsörjning har inte driftkapacitet för externa låslösningar. Hur löser ni det?
Med lösningen Main entrance är det önskvärt att nätansluta till fastighetens strömkälla. Det går även att lösa med en extern batterikälla. Vi för dialog med och samlar in medgivande från alla fastighetsägare innan montering görs.
Teknisk data för Main entrance:
- Omgivningstemperatur: -35–+55 grader Celsius.
- Strömförsörjning: 12–24 VAC/DC.
- Energiförbrukning: cirka 1 milliwatt.
- Vikt: 26 gram.
- Storlek: 87 x 23 x 15 millimeter.
- Färg: vit.
Alternativet om Main entrance inte fungerar att montera i fastigheten är Any entrance eller nyckelgömman Phoniro key safe.
- Any entrance monteras på entrédörrens eller portens insida, drivs med inbyggt batteri och påverkar inte dörren eller portens befintliga låsfunktioner. Any entrance är förstärkt mot stöld och yttre åverkan samt brandtestad enligt IEC 62692.
- Phoniro key safe monteras på befintlig entré eller port med minimal åverkan eller anpassning. Kan även monteras på vägg eller fasad. Key safe är stöldskyddsklassad och är designad för att motstå inbrott. Den är klassad enligt europeisk standard, vilket motsvarar SSF 3522 klass 3 och SSF 024 klass 3.
Vad händer om personalen tappar sin telefon?
Om vårdpersonalen tappar sin mobiltelefon kan de inte göra fler hembesök hos personer som får hemvård. Hemvårdspersonalen rapporterar direkt in till sin verksamhet om en mobiltelefon har försvunnit. Då spärras telefonen omgående, och är helt obrukbar.
Vilken kryptering använder de digitala låsen och hur fungerar det rent tekniskt?
Låsen och systemet uppfyller och är godkänt enligt SSF 1075, SSF 1091. Bland annat används AES 256 i kommunikationen med tidsbegränsade engångsnycklar. Varje lås har en unik kryptonyckel. Mobiltelefonen kommunicerar med låsen via Bluetooth low energy (BLE). All kommunikation sker krypterat via HTTPS.
Hur fungerar det digitala låset om vi redan idag har ett eget digitalt lås på våra portar eller dörrar?
I det fall där Main entrance eller Any entrance inte går att montera på en dörr, port, entré eller annan plats finns Phoniro key safe som alternativ lösning.
Vi har portkod idag. Behöver ni montera ett digitalt lås på port eller entrén då?
Nej, det behövs i regel inte. Västerås stad eller hemvårdsutföraren kommer i dialog med fastighetsägaren överens om den bästa lösningen för just era entréer och portar.
Kan vem som helst ladda ner applikationen på sin mobiltelefon och använda de digitala låsen?
Nej, alla mobiltelefoner som används med de digitala låsen är tjänstemobiler inom vård och omsorg. Varje mobiltelefon är unik och registrerad i systemet. En registrerad mobiltelefon kan sedan bara användas av en särskild personalgrupp som var och en har personliga inloggningsuppgifter och begränsade behörigheter (kan enbart låsa upp och låsa hos de personer som de ska utföra hemvårdsinsatser hos).
Vi har en tagg-lösning installerad. Den drar 0,5 ampere och har automatisk dörröppning. Hur påverkar de digitala lås den totala batteriåtgången? Vilket system styr?
Fastighetsägarens befintliga system ska inte påverkas alls. De digitala låsen kan kopplas till egen strömkälla om behov finns.
Vi har en strömbackup som räcker ett visst antal dagar vid strömavbrott. Hur kan vi lösa med strömkälla till Main entrance om vi inte får koppla på föreningens strömkälla?
Main entrance drar cirka 1 milliwatt. Lösningen har även tillbehör för egen strömförsörjning (batteri). Vi för alltid en dialog med dig som fastighetsägare innan vi börjar montera våra lås på era portar eller entréer. Den lösningen vi har kommit överens om kommer vi sedan att använda. Om något ändras hos fastighetsägaren eller hos Västerås stad bör ny överenskommelse göras. Kontakta oss via kontaktinformationen på webben eller via Västerås Kontaktcenter: 021-39 00 00.
Underhåll av digitala lås
Vad händer om det är strömavbrott eller inte finns täckning för mobiltelefonen?
De digitala låsen har egen batteriförsörjning. För att öppna en dörr utrustad med Phoniro lock krävs varken nätspänning eller mobiltelefontäckning. För att öppna en entré utrustad med Main entrance krävs nätspänning som antingen integreras med fastighetens strömkälla eller alternativt med ett externt batteri.
Hur ofta måste batterierna i låsen bytas ut och vem gör det?
De digitala låsen drivs av specialbatterier med lång hållbarhet. Systemet varnar cirka två månader innan det är dags att byta batteriet. Västerås stad håller koll på när det är dags att byta batteri och gör också själva batteribytet.