Logotyp
Visa sökformulär

Trygghetslarm

Trygghetslarm ska öka tryggheten för dig som bor kvar hemma. Med larmknappen kan du snabbt kalla på hjälp om det skulle hända dig något.

För dig som har trygghetslarm

Har du eller en anhörig till dig trygghetslarm idag och du behöver komma i kontakt med Västerås stad Vård och Omsorg som är utförare av trygghetslarmverksamhet, kontakta oss på 021-39 84 00.

Om trygghetslarm

Trygghetslarm är en larmanordning som installeras i ditt hem och som är kopplad till stadens larmcentral. Om du behöver snabb hjälp trycker du på din larmknapp. Larmet går via larmcentralen till stadens vård- och omsorgspersonal, som åker hem till dig. Personalen kommer oavsett tid på dygnet, alla dagar året om. Hur lång tid det tar innan hjälpen kommer beror på hur många som har larmat och hur allvarliga larmen är. Om du blir akut sjuk ska du alltid ringa SOS Alarm på telefon 112.

Själva larmet har två delar: en larmknapp som du kan bära på handleden eller i ett halsband, och en telefonenhet som står på ett bord någonstans i din lägenhet.

För vem

Vem kan få?

Alla som behöver trygghetslarm får det. Syftet är att du ska känna dig trygg i din hemmiljö. Du kan få trygghetslarm oavsett om du har hemtjänst eller inte.

Så här gör du

Hur går det till?

För att få ett trygghetslarm måste du ansöka om det hos en biståndshandläggare. Alla som ansöker om trygghetslarm får ansökan beviljad.

För att ditt trygghetslarm ska fungera är det viktigt att du tänker på följande:

  • Ha alltid din larmknapp på dig. Den ska sitta på även när du duschar.
  • Tänk på att larmet bara fungerar så länge du är kvar i bostaden.
  • Om du flyttar eller byter lås till bostaden: glöm inte att meddela din nya adress och lämna in en ny nyckel och eventuell låsbricka, så att vårdpersonalen kan ta sig in om det behövs.
trygghetslarm

För att kontrollera att ditt trygghetslarm fungerar gör Västerås stad dagligen automatiska testlarm.

Kontakta oss

Kontaktcenter för äldre och personer med funktionsnedsättning

Kontaktcenter hjälper dig med frågor som rör hemtjänst, färdtjänst, bostadsanpassning och boenden och övrig hjälp till äldre och personer med funktionsnedsättning.

Öppettider: 7.30-17.00.

Besöksadress: Stadshusentrén, Fiskartorget
Du når din handläggare via Kontaktcenter.

Telefonnummer: 021-39 27 25

Kontakt

Relaterade dokument

Det här händer i Västerås

Just nu finns det inga evenemang att visa här. Klicka på fler händelser för att se hela kalendern.

Nytt i Västerås

  • Du som är anhörig kan få hjälp och stöd

    Är du anhörig till någon som är sjuk? Vårdar du en närstående? Vi vet att det kan kännas ensamt och jobbigt ibland. Västerås stad erbjuder anhörigstöd för att stötta dig och ge dig kraft. Här kan du läsa mer om vårens utbud av stöd och aktiviteter.

  • Västerås stad ger asylsökande unga möjlighet att bo kvar

    Individ- och familjenämnden har beslutat att använda statliga extramedel till att ge asylsökande unga som fyller 18 år under 2017 möjlighet att få bo kvar i Västerås. Här kan du läsa exempel på innehållet i den nya riktlinjen som nämnden beslutade den 26 oktober.

Debug

Hjälpte informationen på denna sida dig?