Trygghetsskapande teknik i hemmet
Trygghetsskapande teknik är moderna tekniska och digitala lösningar som bidrar till ökad trygghet, delaktighet och självständighet för dig som bor i eget boende.
Trygghetslarm
Trygghetslarm använder du för att snabbt kalla på hjälp om något oförutsett händer dig.
Mobilt trygghetslarm
Mobilt trygghetslarmet använder GPS-positionering som innebär att du kan kalla på hjälp från Västerås stads larmgrupp om något oförutsett händer utomhus. Till exempel när du är ute på en promenad.
Trygghetskamera
Hemtjänsten använder trygghetskamera för att ge dig en trygg tillsyn under natten utan att störa din sömn.
Digitala lås
Med digitala lås kan hemtjänst- och hemsjukvårdspersonalen besöka dig säkert och tryggt utan att använda dina egna nycklar. De digitala låsen är viktiga för att larmgruppen snabbt och enkelt ska kunna göra hembesök om något oförutsätt händer dig.
Digitala lås för fastighetsägare
Digitala lås bidrar till att det finns färre antal nycklar i omlopp till er fastighet och det minskar risken för att nycklar hamnar i fel händer.
Om digitala lås för dig som fastighetsägare
Läkemedelsskåp
Hemtjänsten och hemsjukvården använder digitalt läkemedelsskåp för att hantera dina mediciner på ett säkert sätt.
Flytt eller annan ändring
Om din situation ändras, om du flyttar eller reser tillfälligt, är det viktigt att du informerar din hemtjänst- eller hemsjukvårdssutförare och kommunens larmgrupp.
Exempel på när du behöver informera om ändringar är:
- Om du flyttar till en ny adress och behöver hjälp med att flytta den trygghetsskapande tekniken.
- Om du får nya kontaktuppgifter.
- Om du ska vara bortrest tillfälligt, till exempel på annan ort, på korttidsboende, besöka en anhörig eller vara i sommarstugan.
Återlämning
Du lånar trygghetsskapande teknik av Västerås stad och behöver lämna tillbaka tekniken när du inte längre inte behöver den. Om du inte lämnar tillbaka den när ditt behov upphört kan du behöva betala en ersättningsavgift.
För mer information om återlämning av trygghetsskapande teknik, kontakta Västerås stads Kontaktcenter.
Kontaktcenter för äldre och personer med funktionsnedsättning
Kontaktcenter hjälper dig med frågor som rör hemtjänst, bostadsanpassning och boenden och övrig hjälp till äldre och personer med funktionsnedsättning.
Vi värnar om dina synpunkter. De är en viktig del i vårt utvecklingsarbete och hos oss är det Kontaktcenter som tar emot dessa. Vänligen fyll i formuläret för att vidarebefordra dina synpunkter på verksamheten. Tack!
Besöksadress: Stadshusentrén, Fiskartorget Öppettider: Vardagar klockan 08.00-16.30. Telefonnummer: 021-39 27 25
kontaktcenter@vasteras.se