Digitala lås
Med digitala lås kan hemtjänst- och hemsjukvårdspersonalen besöka dig säkert och tryggt utan att använda dina egna nycklar. De digitala låsen är viktiga för att larmgruppen snabbt och enkelt ska kunna göra hembesök om något oförutsätt händer dig.
Så ansöker du
Ingen ansökan behövs. Hemtjänsten eller hemsjukvården erbjuder dig ett digitalt lås.
Kostnad
Digitala lås är kostnadsfritt.
Så fungerar digitala lås
Hemtjänst- eller hemsjukvårdpersonal kan öppna dörren med sin tjänstemobil när de är nära låset. Bara behörig personal kan använda låset vid hembesök.
Hemtjänsten eller hemsjukvården vill ibland ha en fysisk plåtnyckel som reservnyckel ifall det digitala låset krånglar. Det kan innebära att du behöver låna ut en nyckel till dem. Nyckeln förvaras då inlåst på utförarens kontor. Vill du ha färre nycklar hos hemtjänsten eller hemsjukvården prata med din utförare.

Montering/installation
Det digitala låset monteras på vredet på din dörr utan att skada dörren eller karmarna. Ditt gamla lås fungerar som vanligt och du behåller din vanliga nyckel. Installationen tar cirka 10-20 minuter att genomföra. Västerås stads tekniker byter ut batteriet med jämna mellanrum.
Om du bor i flerfamiljshus kan vi även installera ett digitalt lås på porten eller eventuell miljöbod, i samråd med din fastighetsägare. I vissa fall går det inte att installera digitala lås, och då kan du behöva ge hemtjänsten/hemsjukvården en passerbricka/fysisk nyckel för att komma in.
Återställning av låset
Kontakta Västerås stads kontaktcenter för att få låset återställt när dina hemtjänst- eller hemvårdsinsatser avslutas.
Frågor och svar
Kontakta i första hand din hemtjänst- eller hemvårdsutförare om du har frågor om det digitala låset eller nyckeln. Vid generella frågor kan du kontakta Västerås stads kontaktcenter
Kontaktcenter för äldre och personer med funktionsnedsättning
Kontaktcenter hjälper dig med frågor som rör hemtjänst, bostadsanpassning och boenden och övrig hjälp till äldre och personer med funktionsnedsättning.
Vi värnar om dina synpunkter. De är en viktig del i vårt utvecklingsarbete och hos oss är det Kontaktcenter som tar emot dessa. Vänligen fyll i formuläret för att vidarebefordra dina synpunkter på verksamheten. Tack!
Besöksadress: Stadshusentrén, Fiskartorget Öppettider: Vardagar klockan 08.00-16.30. Telefonnummer: 021-39 27 25
kontaktcenter@vasteras.se