Trygghetskamera
Hemtjänsten använder trygghetskamera för att ge dig en trygg tillsyn under natten utan att störa din sömn.
Så ansöker du
För att få trygghetskamera behöver du ha ett biståndsbeslut om hemtjänst. Du ansöker om trygghetskamera genom att kontakta Västerås stads kontaktcenter på telefon 021-39 27 25.
Kostnad
Trygghetskamera är avgiftsbelagd. Läs mer i det utfällbara fältet trygghetsskapande teknik på sidan avgifter för omsorg, stöd och hjälp.
Så fungerar trygghetskamera
Västerås stads tekniker placerar och installerar en trygghetskamera i ditt sovrum. När kameran är på plats, tittar hemtjänstpersonal till dig på distans via en dator, vid de tidpunkter ni kommit överens om. Hur ofta du får tillsyn anpassas efter ditt behov. Ingen film sparas eller lagras.

Se filmen om trygghetskamera

Hemtjänsten erbjuder även ett digitalt lås till alla som har trygghetskamera. Med digitala lås kan hemtjänst- och hemsjukvårdpersonal enkelt och snabbt utföra ett hembesök om något oförutsätt händer dig. Du kan också lämna din nyckel till hemtjänsten om det behövs.
Kontaktcenter för äldre och personer med funktionsnedsättning
Kontaktcenter hjälper dig med frågor som rör hemtjänst, bostadsanpassning och boenden och övrig hjälp till äldre och personer med funktionsnedsättning.
Vi värnar om dina synpunkter. De är en viktig del i vårt utvecklingsarbete och hos oss är det Kontaktcenter som tar emot dessa. Vänligen fyll i formuläret för att vidarebefordra dina synpunkter på verksamheten. Tack!
Besöksadress: Stadshusentrén, Fiskartorget Öppettider: Vardagar klockan 08.00-16.30. Telefonnummer: 021-39 27 25
kontaktcenter@vasteras.se