Logotyp
Visa sökformulär

Konsumentvägledning

Konsumentvägledningen har julstängt den 22 och den 27 december. Drop-in i i Stadshusentrén har julstängt, vi är på plats igen den 18 januari klockan 15-16.

Konsumentjuridisk rådgivning erbjuder rådgivning i konsumenträtt. Vi är till för både konsumenter och näringsidkare i Västerås. All rådgivning är kostnadsfri, opartisk och vägledande. Båda parter är välkomna att kontakta oss.

Ring, e-posta, boka in ett besök eller besök oss på vår Drop-in rådgivning i Stadshusentrén.

Om konsumentvägledningen

Drop-in i Stadshusentrén

Konsumentvägledningen har Drop-in rådgivning i Stadshusentrén. Tag med alla papper eller annat underlag som du har i ditt ärende. Sista Drop-in för året är den 13 december klockan 16.00-17.00. Sedan har vi juluppehåll och är på plats igen torsdagen den 18 januari klockan 15.00-16.00.

Förköpsrådgivning

Ska du köpa en vara eller en tjänst som du vill ha lite tips och råd om? Du kanske ska anlita en hantverkare för att renovera badrummet eller köpa en begagnad bil? Du vet väl att du kan kontakta konsumentvägledningen för förköpsrådgivning. Vi har tillexempel Hantverksformulär, ett avtal som du kan använda när du anlitar hantverkare eller en Varudeklaration, som du har rätt att få när du köper en begagnad bil av en bilhandlare. Kontakta oss så berättar vi mer. 

Boka en föreläsning i konsumenträtt

Vi erbjuder vuxenutbildningar och skolor i Västerås föreläsningar i konsumenträtt, privatekonomi, marknadsföring eller hållbar konsumtion. Vi kan anpassa föreläsningen efter era önskemål. Kontakta oss för mer information eller för att boka en tid.

 

Vad är det för skillnad på konsumentvägledningen och Hallå Konsument?

Som ett komplement till den kommunala konsumentvägledningen kan du kontakta Hallå Konsument. Hallå Konsument är en nationell upplysningstjänst som ger alla konsumenter i hela Sverige vägledning före och efter köp, avtal, råd i reklamationer och information för att du som konsument ska kunna göra hållbara val.

Konsumentvägledningen erbjuder:

  • Återkommande vägledning i enskilda ärenden och kontakt med näringsidkare
  • Personliga möten
  • Telefonrådgivning telefon: 39 20 00
  • Besök, bokade
  • Drop-in i Stadshusentrén, måndagar och onsdagar klockan 16.00-17.00.
  • Medling mellan konsument och företag
  • Rådgivning i Köplagen
  • Information vid anmälan till ARN, Allmänna reklamationsnämnden eller annan myndighet
  • Föreläsningar i konsumenträtt
  • Förankring och kontakt med det lokala näringslivet

Dessutom jobbar vi förebyggande genom exempelvis deltagande på mässor och utförande av marknadskontroller. Vi samverkar även med näringslivet i Västerås. Bland annat så är konsumentvägledningen projektledare för Fairtrade City Västerås. I den förebyggande verksamheten samverkar vi även med andra myndigheter och aktörer inom näringslivet i Västerås.

Hallå Konsument är en:

  • Nationell upplysningstjänst för tolv myndigheter och konsumentbyråer, varav Konsumentverket är en av myndigheterna. Hallå konsument erbjuder vägledning i olika typer av konsumentfrågor
  • Telefonrådgivning: Aktuella telefontider se deras webbsida: www.hallakonsument.se
  • En Webbtjänst, hallakonsument.se med artiklar, frågor och svar, guider och andra verktyg som hjälper konsumenter

Du hittar kontaktinformation till Hallå Konsument i länklistan längre ned på denna sida.

Så här gör du

Så här går det till

Vårt uppdrag är att ge både konsument och näringsidkare information och vägledning så att en eventuell tvist kan lösas. Vi talar inte om vem som har rätt eller fel. Vi ger råd enligt gällande lagstiftning så att en tvist kan lösas. Om tvisten inte löser sig finns det olika vägar att välja hur du vill göra med ditt ärende. De tre vanligaste lagarna som vi ger råd i är:

Konsumentköplagen

Gäller när en konsument köper en vara, tillexempel en mobiltelefon av en näringsidkare. Lagen ger en 3-årig reklamationsrätt för ursprungliga köprättsliga fel, fel som fanns från köpet men visar sig först senare.

Konsumenttjänstlagen

Gäller när en konsument köper en tjänst av en näringsidkare. Till exempel när en konsument anlitar en hantverkare eller lämna en bil på verkstad.

Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler

Gäller när en konsument handlar på distans, inte träffar den som avtalet sluts med. Till exempel vid Internethandel, hemförsäljning, postorder- och telefonförsäljning.

Kontakta oss

Konsumentjuridisk rådgivning

Rådgivning för dig som är konsument och näringsidkare i Västerås.

Telefonnummer: 021-39 20 00 E-post: kjr@vasteras.se Postadress: Västerås stad, Konsumentjuridisk rådgivning, 721 87 Västerås. Besöksadress: Port-Anders gata 3, ingång T3. Endast tidsbokade besök på besöksadressen.

Det här händer i Västerås

Just nu finns det inga evenemang att visa här. Klicka på fler händelser för att se hela kalendern.

Nytt i Västerås

  • Västerås stad ger asylsökande unga möjlighet att bo kvar

    Individ- och familjenämnden har beslutat att använda statliga extramedel till att ge asylsökande unga som fyller 18 år under 2017 möjlighet att få bo kvar i Västerås. Här kan du läsa exempel på innehållet i den nya riktlinjen som nämnden beslutade den 26 oktober.

  • Stor militärövning i Västerås under september

    I september pågår en stor militär övning som påverkar Västerås trafik och framkomligheten på vägarna i vårt område. Övningen Aurora 17 är den största militära övningen i sitt slag på mer än 20 år.

Debug

Hjälpte informationen på denna sida dig?