Visa sökformulär

Konsumentvägledning

Konsumentjuridisk rådgivning erbjuder rådgivning i konsumenträtt. Vi är till för både konsumenter och näringsidkare i Västerås. All rådgivning är kostnadsfri, opartisk och vägledande. Båda parter är välkomna att kontakta oss. Ring oss, e-posta, boka in ett besök. Du hittar alla våra kontaktuppgifter längre ner på denna sida.

Om konsumentvägledningen

Telefonrådgivning

Du når konsumentvägledningen på telefon 021-39 20 00.

Förköpsrådgivning

Ska du köpa en vara eller en tjänst som du vill ha lite tips och råd om? Du kanske ska anlita en hantverkare för att renovera badrummet eller köpa en begagnad bil? Du vet väl att du kan kontakta konsumentvägledningen för förköpsrådgivning. Vi har tillexempel Hantverksformulär, ett avtal som du kan använda när du anlitar hantverkare eller en Varudeklaration, som du har rätt att få när du köper en begagnad bil av en bilhandlare. Kontakta oss så berättar vi mer. 

Boka en föreläsning i konsumenträtt

Vi erbjuder vuxenutbildningar och skolor i Västerås föreläsningar i konsumenträtt, privatekonomi, marknadsföring eller hållbar konsumtion. Vi kan anpassa föreläsningen efter era önskemål. Kontakta oss för mer information eller för att boka en tid.

Vad är det för skillnad på konsumentvägledningen och Hallå konsument?

Som ett komplement till den kommunala konsumentvägledningen kan du kontakta Hallå konsument. Hallå konsument är en nationell upplysningstjänst som ger alla konsumenter i hela Sverige vägledning före och efter köp, avtal, råd i reklamationer och information för att du som konsument ska kunna göra hållbara val.

Konsumentvägledningen erbjuder:

  • Återkommande vägledning i enskilda ärenden och kontakt med näringsidkare
  • Personliga möten
  • Telefonrådgivning
  • Bokade besök
  • Medling mellan konsument och företag
  • Rådgivning i Köplagen, begränsad
  • Information vid anmälan till ARN, Allmänna reklamationsnämnden eller annan myndighet
  • Föreläsningar i konsumenträtt
  • Förankring och kontakt med det lokala näringslivet

Dessutom jobbar vi förebyggande genom exempelvis deltagande på mässor och utförande av marknadskontroller. Vi samverkar även med näringslivet i Västerås. Bland annat så är konsumentvägledningen projektledare för Fairtrade City Västerås. I den förebyggande verksamheten samverkar vi även med andra myndigheter och aktörer inom näringslivet i Västerås.

Hallå konsument är en:

  • Nationell upplysningstjänst för tolv myndigheter och konsumentbyråer, varav Konsumentverket är en av myndigheterna. Hallå konsument erbjuder vägledning i olika typer av konsumentfrågor
  • Telefonrådgivning: för aktuella telefontider se deras webbsida: www.hallakonsument.se
  • En webbtjänst, hallakonsument.se med artiklar, frågor och svar, guider och andra verktyg som hjälper konsumenter

Du hittar kontaktinformation till Hallå konsument i länklistan längre ned på denna sida.

Så här gör du

Så här går det till

Vårt uppdrag är att ge både konsument och näringsidkare information och vägledning så att en eventuell tvist kan lösas. Vi talar inte om vem som har rätt eller fel. Vi ger råd enligt gällande lagstiftning så att en tvist kan lösas. Om tvisten inte löser sig finns det olika vägar att välja hur du vill göra med ditt ärende. De tre vanligaste lagarna som vi ger råd i är:

Konsumentköplagen

Gäller när en konsument köper en vara, tillexempel en mobiltelefon av en näringsidkare. Lagen ger en 3-årig reklamationsrätt för ursprungliga köprättsliga fel, fel som fanns från köpet men visar sig först senare.

Konsumenttjänstlagen

Gäller när en konsument köper en tjänst av en näringsidkare. Till exempel när en konsument anlitar en hantverkare eller lämna en bil på verkstad.

Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler

Gäller när en konsument handlar på distans, inte träffar den som avtalet sluts med. Till exempel vid Internethandel, hemförsäljning, postorder- och telefonförsäljning.

Kontakta oss

Konsumentjuridisk rådgivning

Kostnadsfri, opartisk och vägledande rådgivning för konsumenter och näringsidkare i Västerås.

Telefonnummer: 021-39 20 00 E-post: kjr@vasteras.se Postadress: Västerås stad, Konsumentjuridisk rådgivning, 721 87 Västerås. Besöksadress: Port-Anders gata 3, ingång T3. Endast tidsbokade besök på besöksadressen.




Fyll i e-postadress eller telefonnummer om du vill att vi ska svara på ditt meddelande.


När du skickar in ditt meddelande kommer det att omvandlas till ett e-postmeddelande. E-post till kommunen betraktas normalt som en allmän handling enligt tryckfrihetsförordningen. Det innebär bland annat att den är offentlig och att allmänheten och massmedierna har rätt att ta del av innehållet. E-post till våra myndigheter registreras precis som vanlig post hos respektive myndighet. Därefter sänds den vidare till den enhet eller person som berörs.

Uppgifterna du fyller i här och sedan sänder in till oss kommer att skickas i okodad form över Internet.

Tänk på sekretessen; skicka aldrig konfidentiella uppgifter. I dessa fall ber vi dig kontakta oss på telefon.
Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter.

Det här händer i Västerås

Just nu finns det inga evenemang att visa här. Klicka på fler händelser för att se hela kalendern.

Nytt i Västerås

  • Nu kan du söka plats på kollo

    Nu är ansökan öppen för Västerås stads sommarkollon. Fram till den 2 mars är det möjligt att söka plats för barn i årskurs 1–6. Vi anpassar verksamheten efter eventuella restriktioner med anledning av coronapandemin.

  • Västerås stad utvecklar kollektivtrafiken

    Dagens tre servicelinjer slås ihop till en linje som får fler turer, flexlinjen får fler turer, Gäddeholm får en busslinje och en direktbuss ska köra mellan centralstationen och Öster Mälarstrand. Det beslutade en enig teknisk nämnd idag. Ändringarna börjar gälla vid tidtabellskiftet den 12 decembe...